Derde Stuurman in china: ‘Het is hier een chaos op het water’

Sander Jongenelen (24) vaart sinds een jaar als derde stuurman voor Spliethoff en vindt het geweldig. Hij is aan boord van de Happy Buccaneer, van dochtermaatschappij BigLift Shipping op een ankerplaats van Shanghai, waar het schip wacht tot de nieuwe lading gereed is. Zelf gaat Sander donderdag 31 maart met verlof naar Nederland. ‘Ik mis Nederland wel een beetje, maar je kunt makkelijk contact houden met je vrienden en familie door internet. Als je met een leuke groep aan boord werkt en je bent druk bezig, dan heb ik geen last van heimwee.’

Happy Buccaneer

Door Tessa Heerschop
Sander heeft al aardig wat gezien van de wereld. In één jaar tijd deed hij havens aan in China, Singapore, Indonesië, Korea, de Filippijnen en Australië. Aan boord werken onder anderen 14 Filippijnen, die met hele andere dingen bezig zijn dan de Nederlanders. ‘Op de Filippijnen is een tsunamiwaarschuwing afgegeven na de aardbeving in Japan, dat volgden ze op de voet. Gelukkig kwam de tsunami niet aan land. Ook het regenseizoen houdt ze bezig. Het brengt veel onrust, omdat de regen zorgt voor overstromingen. Ze zijn bang dat hun familie wordt getroffen. De Filippijnen zitten 10 maanden aan boord, dat is een lange term, maar ze gaan er goed mee om. Eenmaal met verlof vragen sommigen al na een paar weken of ze mogen terugkomen. De meesten houden echt van hun vak.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Derde Stuurman in china: ‘Het is hier een chaos op het water’ | Schuttevaer.nl

Derde Stuurman in china: ‘Het is hier een chaos op het water’

Sander Jongenelen (24) vaart sinds een jaar als derde stuurman voor Spliethoff en vindt het geweldig. Hij is aan boord van de Happy Buccaneer, van dochtermaatschappij BigLift Shipping op een ankerplaats van Shanghai, waar het schip wacht tot de nieuwe lading gereed is. Zelf gaat Sander donderdag 31 maart met verlof naar Nederland. ‘Ik mis Nederland wel een beetje, maar je kunt makkelijk contact houden met je vrienden en familie door internet. Als je met een leuke groep aan boord werkt en je bent druk bezig, dan heb ik geen last van heimwee.’

Happy Buccaneer

Door

Tessa Heerschop

Sander heeft al aardig wat gezien van de wereld. In één jaar tijd deed hij havens aan in China, Singapore, Indonesië, Korea, de Filippijnen en Australië. Aan boord werken onder anderen 14 Filippijnen, die met hele andere dingen bezig zijn dan de Nederlanders. ‘Op de Filippijnen is een tsunamiwaarschuwing afgegeven na de aardbeving in Japan, dat volgden ze op de voet. Gelukkig kwam de tsunami niet aan land. Ook het regenseizoen houdt ze bezig. Het brengt veel onrust, omdat de regen zorgt voor overstromingen. Ze zijn bang dat hun familie wordt getroffen. De Filippijnen zitten 10 maanden aan boord, dat is een lange term, maar ze gaan er goed mee om. Eenmaal met verlof vragen sommigen al na een paar weken of ze mogen terugkomen. De meesten houden echt van hun vak.’

  • Jonge derde stuurman Happy Buccaneer ontdekt Azië

Sander is nu in Shanghai, waar het op zee krioelt van de schepen. ‘Er is veel kleine scheepvaart, kustvaart en visserij. Het is allemaal erg massaal en een chaos op het water. Je komt soms in een visserijveld met 100 schepen om je heen. Gelukkig zie je die samen met de uitkijk op de brug op grote afstand aankomen, want je kunt niet communiceren met de lokale scheepvaart, ze spreken geen Engels. Op de grotere schepen spreken ze iets wat moet doorgaan voor Engels, maar dat is vaak nauwelijks te volgen. Gelukkig houdt ongeveer 70% zich wel aan de verkeersregels.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer