Nova Cura blijft schoon met ultrasoon geluid

Het zeeschip Nova Cura vaart sinds een jaar aangroeivrij rond met behulp van een ultrasoon anti-aangroeisysteem. Intussen noemen initiatiefnemers Luykx Ultrasound BV, rederij Nova Sea Transport en de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) de anti-aangroeiproef geslaagd. Volgens uitvinder Kees Luykx is het systeem milieuvriendelijker dan antifoulings en biedt het ook mogelijkheden voor de reiniging van ballastwater.

nova cura blijft schoon

Door Tobias Pieffers
De Nova Cura is in mei 2008 in de vaart genomen. Vanwege haar vaargebied, Noordwest-Europa en de Baltic, is zij volgens de hoogste ijsklasse gebouwd. Het schip is daarom voorzien van een speciale zeer slijtvaste coating op het onderwaterschip.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nova Cura blijft schoon met ultrasoon geluid | Schuttevaer.nl

Nova Cura blijft schoon met ultrasoon geluid

Het zeeschip Nova Cura vaart sinds een jaar aangroeivrij rond met behulp van een ultrasoon anti-aangroeisysteem. Intussen noemen initiatiefnemers Luykx Ultrasound BV, rederij Nova Sea Transport en de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) de anti-aangroeiproef geslaagd. Volgens uitvinder Kees Luykx is het systeem milieuvriendelijker dan antifoulings en biedt het ook mogelijkheden voor de reiniging van ballastwater.

nova cura blijft schoon

Door

Tobias Pieffers

De Nova Cura is in mei 2008 in de vaart genomen. Vanwege haar vaargebied, Noordwest-Europa en de Baltic, is zij volgens de hoogste ijsklasse gebouwd. Het schip is daarom voorzien van een speciale zeer slijtvaste coating op het onderwaterschip.

  • Anti-aangroeisysteem mogelijk ook geschikt voor reiniging ballasttanks
  • Ontwikkeld voor bloemenbranche

Nadeel hiervan is dat het geen vuilafstotende eigenschappen heeft, waardoor de Nova Cura na anderhalf jaar operationele dienst al last had van een dikke laag aangroei, wat resulteerde in een teleurstellende snelheid en brandstofverbruik.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer