Zeevrachtenmarkt: Beste jaar ooit voor lijnoperators

In de droge-ladingmarkt lijken de huren en vrachten zich voor de capesizers, na een periode van dalingen, te stabiliseren. Wel op een laag niveau. Voor ertsreizen van Brazilië naar China wordt $ 22 per ton betaald, van Australië naar China ruim $ 8 per ton. De toekomst van de capesizers ziet er niet geweldig uit. In 2011 wordt een toename van de capaciteit verwacht van bijna 30% en daar staat maar een minimaal aantal capesizers die naar de slopers gaan tegenover. In 2012 komt er dan nog eens bijna 30% bij. De markt was in 2010 al erg wisselvallig. De huren bewogen tussen $ 10.000 en $ 60.000 per dag, vaker onder het gemiddelde dan er boven. Dat zal in 2011 zeker niet beter worden.

De superschepen van 400.000 dwt en meer die Vale en wellicht anderen in de vaart willen brengen zullen op jaarbasis 70 capesizers op de route Brazilië/China overbodig maken. De Japanse rederij Mitsui OSK heeft twee schepen van 300.000 dwt besteld voor het transport van erts van Brazilië naar China, nadat met Vale een chartercontract was getekend voor 25 jaar.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Beste jaar ooit voor lijnoperators | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Beste jaar ooit voor lijnoperators

In de droge-ladingmarkt lijken de huren en vrachten zich voor de capesizers, na een periode van dalingen, te stabiliseren. Wel op een laag niveau. Voor ertsreizen van Brazilië naar China wordt $ 22 per ton betaald, van Australië naar China ruim $ 8 per ton. De toekomst van de capesizers ziet er niet geweldig uit. In 2011 wordt een toename van de capaciteit verwacht van bijna 30% en daar staat maar een minimaal aantal capesizers die naar de slopers gaan tegenover. In 2012 komt er dan nog eens bijna 30% bij. De markt was in 2010 al erg wisselvallig. De huren bewogen tussen $ 10.000 en $ 60.000 per dag, vaker onder het gemiddelde dan er boven. Dat zal in 2011 zeker niet beter worden.

De superschepen van 400.000 dwt en meer die Vale en wellicht anderen in de vaart willen brengen zullen op jaarbasis 70 capesizers op de route Brazilië/China overbodig maken. De Japanse rederij Mitsui OSK heeft twee schepen van 300.000 dwt besteld voor het transport van erts van Brazilië naar China, nadat met Vale een chartercontract was getekend voor 25 jaar.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer