Zeevrachtenmarkt: Schaalvergroting gaat door

In de droge-ladingmarkt zorgt de Chinese import van ijzererts voor hogere vrachten en huren voor de capesizers. Voor reizen van Brazilië naar China liggen de vrachtprijzen rond $ 31 per ton, van Australië naar China rond $ 12 per ton.

De Cape Garland (178.394 dwt, 2009) werd gecharterd oplevering West-Europa, via Port Cartier, teruglevering Verre Oosten voor $ 67.750 per dag. De panamaxen merken nog erg weinig van meer ladingaanbod. Dat zal er wel zijn, maar door steeds meer schepen wordt de spoeling dunner. De Micaela Della Gatta (82.790 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Rizhao, via Australië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 22.000 per dag, de Myra CTP (82.100 dwt, 2010) werd gecharterd oplevering Cape Passero, via Kamsar, teruglevering Fos voor $ 20.000 per dag. De supramaxen en handysizers voelen net zo min een verbetering. Soms is er een meevaller, zoals voor de Fantastic (57.000 dwt, 2010). Dit schip werd gecharterd voor een reis van de US Gulf naar de Middellandse Zee voor $ 28.750 per dag. Maar verder is het niet best. De Tomoshio (55.688 dwt, 2009) werd gecharterd oplevering Fangcheng voor twee reizen in het Verre Oosten voor $ 18.250 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Schaalvergroting gaat door | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Schaalvergroting gaat door

In de droge-ladingmarkt zorgt de Chinese import van ijzererts voor hogere vrachten en huren voor de capesizers. Voor reizen van Brazilië naar China liggen de vrachtprijzen rond $ 31 per ton, van Australië naar China rond $ 12 per ton.

De Cape Garland (178.394 dwt, 2009) werd gecharterd oplevering West-Europa, via Port Cartier, teruglevering Verre Oosten voor $ 67.750 per dag. De panamaxen merken nog erg weinig van meer ladingaanbod. Dat zal er wel zijn, maar door steeds meer schepen wordt de spoeling dunner. De Micaela Della Gatta (82.790 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Rizhao, via Australië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 22.000 per dag, de Myra CTP (82.100 dwt, 2010) werd gecharterd oplevering Cape Passero, via Kamsar, teruglevering Fos voor $ 20.000 per dag. De supramaxen en handysizers voelen net zo min een verbetering. Soms is er een meevaller, zoals voor de Fantastic (57.000 dwt, 2010). Dit schip werd gecharterd voor een reis van de US Gulf naar de Middellandse Zee voor $ 28.750 per dag. Maar verder is het niet best. De Tomoshio (55.688 dwt, 2009) werd gecharterd oplevering Fangcheng voor twee reizen in het Verre Oosten voor $ 18.250 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer