Als de prijs voor tweedehands capesizers een indicatie zou zijn voor de verwachtingen die de markt heeft, dan overheerst duidelijk het pessimisme. De Caecilie Bulker (179.362 dwt, 2009) werd verkocht voor $ 62 miljoen, drie maanden geleden werd er nog $ 71 miljoen geboden, maar toen ging de verkoop niet door.
Voor de panamaxen werd de markt wat minder. Het verhaal wordt saai. De instroom van nieuwe schepen blijft maar doorgaan. Als het ladingaanbod dan ook nog daalt is het nadelige effect des te groter. De Erica (83.690 dwt, 2009) werd gecharterd oplevering Haldia, via Richards Bay, teruglevering India voor $ 24.500 per dag, de Tai Chang (93.322 dwt, 1992) werd gecharterd oplevering Malta, via Oostkust Zuid-Amerika of US Gulf, teruglevering Singapore/Japan voor $ 28.000 per dag. De verwachting dat een groter graanaanbod in Zuid-Amerika en de US Gulf de vrachten flink zou verbeteren is (nog?) niet uitgekomen.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?