Zeevrachtenmarkt: Zorgen om vlootcapaciteit

Steeds meer partijen zoals hypotheekbanken en professionele analysten maken zich zorgen over de stroom bestellingen van droge bulkers bij de werven. Gezien de lage gemiddelde leeftijd van de droge vloten is er geen enkele reden zoveel nieuwe schepen te bestellen. Er bestaat grote twijfel of de groei van de wereldhandel groot genoeg zal zijn om de vrachten op een kostendekkend niveau te houden.

De huren en vrachten voor de capesizers stegen verder. De stijging is vooral gebaseerd op de verwachting dat de Chinese import van ijzererts in het vierde kwartaal omhoog zal gaan. Van een werkelijke stijging is nog maar weinig te merken, maar de beeldvorming is kennelijk al voldoende. De vrachtprijzen voor reizen met ijzererts van West-Australië naar China stegen tot boven $ 11 per ton, van Brazilië naar China tot $ 28 per ton. De Aquabeauty (171.000 dwt, 2003) werd gecharterd oplevering West-Europa, via Brazilië, teruglevering China voor $ 59.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Zorgen om vlootcapaciteit | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Zorgen om vlootcapaciteit

Steeds meer partijen zoals hypotheekbanken en professionele analysten maken zich zorgen over de stroom bestellingen van droge bulkers bij de werven. Gezien de lage gemiddelde leeftijd van de droge vloten is er geen enkele reden zoveel nieuwe schepen te bestellen. Er bestaat grote twijfel of de groei van de wereldhandel groot genoeg zal zijn om de vrachten op een kostendekkend niveau te houden.

De huren en vrachten voor de capesizers stegen verder. De stijging is vooral gebaseerd op de verwachting dat de Chinese import van ijzererts in het vierde kwartaal omhoog zal gaan. Van een werkelijke stijging is nog maar weinig te merken, maar de beeldvorming is kennelijk al voldoende. De vrachtprijzen voor reizen met ijzererts van West-Australië naar China stegen tot boven $ 11 per ton, van Brazilië naar China tot $ 28 per ton. De Aquabeauty (171.000 dwt, 2003) werd gecharterd oplevering West-Europa, via Brazilië, teruglevering China voor $ 59.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer