Zeevrachtenmarkt: Wisselvallige markt capesizers

Voor de capesizers is de markt erg wisselvallig geworden. In een paar weken stegen de vrachten, daalden ze flink en stegen opnieuw. De laatste stijging komt door een flinke toename van de Chinese import van ijzererts. De huren voor de capesizers kwamen op rond $ 34.000 per dag. Als de instroom van nieuwe capesizers minder zou zijn geweest, dan zouden de huren met gemak tot $ 80.000 per dag hebben kunnen stijgen.

De stijging van de capaciteit van de vloot is tweemaal zo hoog als de stijging van de groei van de over zee vervoerde ruwe grondstoffen. Voor reizen met ijzererts van Australië naar China lagen de vrachten rond $ 11 per ton, van Brazilië naar China rond $ 27 per ton.
Voor de kleinere droge bulkers werd de markt wat minder. De panamax Alpha Afovos (74.427dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Singapore, via Indonesië, teruglevering Filippijnen voor $ 25.000 per dag. Op de Atlantische routes was het niet beter. De Aeolian Sprit (73.739 dwt, 1999) werd gecharterd oplevering Recalada, terugleverering West-Europa voor $ 21.500 per dag plus een ballastbonus van $ 500.000. Ook bij periodecharters zijn de huren voor de panamaxen niet geweldig. De Coral Seas (74.500 dwt, 2006) werd voor vier tot zes maanden gecharterd voor $ 25.750 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Wisselvallige markt capesizers | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Wisselvallige markt capesizers

Voor de capesizers is de markt erg wisselvallig geworden. In een paar weken stegen de vrachten, daalden ze flink en stegen opnieuw. De laatste stijging komt door een flinke toename van de Chinese import van ijzererts. De huren voor de capesizers kwamen op rond $ 34.000 per dag. Als de instroom van nieuwe capesizers minder zou zijn geweest, dan zouden de huren met gemak tot $ 80.000 per dag hebben kunnen stijgen.

De stijging van de capaciteit van de vloot is tweemaal zo hoog als de stijging van de groei van de over zee vervoerde ruwe grondstoffen. Voor reizen met ijzererts van Australië naar China lagen de vrachten rond $ 11 per ton, van Brazilië naar China rond $ 27 per ton.
Voor de kleinere droge bulkers werd de markt wat minder. De panamax Alpha Afovos (74.427dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Singapore, via Indonesië, teruglevering Filippijnen voor $ 25.000 per dag. Op de Atlantische routes was het niet beter. De Aeolian Sprit (73.739 dwt, 1999) werd gecharterd oplevering Recalada, terugleverering West-Europa voor $ 21.500 per dag plus een ballastbonus van $ 500.000. Ook bij periodecharters zijn de huren voor de panamaxen niet geweldig. De Coral Seas (74.500 dwt, 2006) werd voor vier tot zes maanden gecharterd voor $ 25.750 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer