100e mega-containerschip in Rotterdam

De Evelyn Maersk is donderdagmiddag 26 augustus als 100e ultra large container carrier (ULCC) in 2010 de haven van Rotterdam binnengelopen.

Evelyn Maersk 10.000e

Een ULCC is een schip dat meer dan 10.000 TEU (eenheidsmaat voor containers) kan vervoeren. Nog geen drie jaar geleden kwam het eerste schip met deze capaciteit in de vaart. Inmiddels meert gemiddeld om de andere dag zo’n schip in Rotterdam aan.
Maasvlakte
‘De haven van Rotterdam is uitstekend geschikt voor deze schepen met een lengte van ongeveer 400 m., nu op de bestaande Maasvlakte en straks ook op Maasvlakte 2’, zei directeur Hans Smits van Havenbedrijf Rotterdam bij het binnenlopen van de Evelyn Maersk. ‘Na een flinke dip in de overslag van containers tijdens de crisis herstelt dit marktsegment zich verrassend snel: in de eerste helft van 2010 werd bijna 18% meer containers overgeslagen dan in de eerste helft van 2009.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

100e mega-containerschip in Rotterdam | Schuttevaer.nl

100e mega-containerschip in Rotterdam

De Evelyn Maersk is donderdagmiddag 26 augustus als 100e ultra large container carrier (ULCC) in 2010 de haven van Rotterdam binnengelopen.

Evelyn Maersk 10.000e

Een ULCC is een schip dat meer dan 10.000 TEU (eenheidsmaat voor containers) kan vervoeren. Nog geen drie jaar geleden kwam het eerste schip met deze capaciteit in de vaart. Inmiddels meert gemiddeld om de andere dag zo’n schip in Rotterdam aan.

Maasvlakte

‘De haven van Rotterdam is uitstekend geschikt voor deze schepen met een lengte van ongeveer 400 m., nu op de bestaande Maasvlakte en straks ook op Maasvlakte 2’, zei directeur Hans Smits van Havenbedrijf Rotterdam bij het binnenlopen van de Evelyn Maersk. ‘Na een flinke dip in de overslag van containers tijdens de crisis herstelt dit marktsegment zich verrassend snel: in de eerste helft van 2010 werd bijna 18% meer containers overgeslagen dan in de eerste helft van 2009.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer