Zeevrachtenmarkt: Eind aan daling voor capasizers

Aan de daling van de huren en vrachten voor de capesizers lijkt een einde te zijn gekomen al ligt de Chinese invoer van ijzererts nog op een laag niveau. Die invoer is voor de capesizers de drijvende kracht, wel neemt het vervoer van kolen toe door de bouw van kolen gestookte energiecentrales in vooral India en China. Indonesië is een belangrijke leverancier van kolen waarvan tot nu toe vooral de supramaxen profiteren.

De Ocean Duke (180.300dwt, 2010) werd gecharterd oplevering Rotterdam voor een Atlantische rondreis, teruglevering West Europa voor $ 15.000 per dag. Ook bij periode charters gingen de huren wat omhoog. De Epic (182.000dwt, 2010) werd voor 11/13 maanden gecharterd voor $ 30.500 per dag.
De congestie in de Chinese havens is opgelost en zelfs al gaat de import van ijzererts in het 4e kwartaal flink omhog, dan zal het nog wel even duren voor de huren weer op een redelijk niveau liggen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Eind aan daling voor capasizers | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Eind aan daling voor capasizers

Aan de daling van de huren en vrachten voor de capesizers lijkt een einde te zijn gekomen al ligt de Chinese invoer van ijzererts nog op een laag niveau. Die invoer is voor de capesizers de drijvende kracht, wel neemt het vervoer van kolen toe door de bouw van kolen gestookte energiecentrales in vooral India en China. Indonesië is een belangrijke leverancier van kolen waarvan tot nu toe vooral de supramaxen profiteren.

De Ocean Duke (180.300dwt, 2010) werd gecharterd oplevering Rotterdam voor een Atlantische rondreis, teruglevering West Europa voor $ 15.000 per dag. Ook bij periode charters gingen de huren wat omhoog. De Epic (182.000dwt, 2010) werd voor 11/13 maanden gecharterd voor $ 30.500 per dag.
De congestie in de Chinese havens is opgelost en zelfs al gaat de import van ijzererts in het 4e kwartaal flink omhog, dan zal het nog wel even duren voor de huren weer op een redelijk niveau liggen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer