De Chinese voorraad ijzererts is nog groot en het lijkt erop dat de Chinese import van nog wel even op een laag pitje blijft. Hierdoor is de congestie in zowel laad- als loshavens verminderd, zodat de ligtijden zijn verkort en er meer capesizers vrij kwamen.
Voor de panamaxen is de situatie minder dramatisch, maar ook voor dit type schip is het grote aantal schepen dat nog in de vaart gaat komen een bedreiging voor herstel van de markt. De werven hebben de prijzen voor nieuwbouwschepen flink verlaagd. Het bestellen van schepen gaat dan ook vrolijk door. China is Zuid-Korea inmiddels als scheepsbouwland gepasseerd en is nu de grootste. Het valt te betwijfelen of de markt daar blij mee moet zijn. Staatsbedrijven kunnen behoorlijk marktverstorend handelen. Protectie van nationale werven door landen als Brazilië, Rusland, India en uiteraard China, bevorderen natuurlijk niet een open markt met vrije concurrentie. Zelfs de denktank van de Chinese overheid waarschuwt voor een overcapaciteit van de Chinese werven.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?