Piekdrukte en containertekorten drijven tarieven lijndiensten Azië-Europa op

De tarieven die de grote containerrederijen op hun intercontinentale lijndiensten rekenen gaan in juli verder omhoog. Diverse rederijen, waaronder Maersk Line, voeren dan seizoenstoeslagen in voor het containervervoer van Azië naar Europa. Maersk Line rekent vanaf 15 juli een toeslag van 750 dollar teu voor het vervoer van een teu van Azië naar Noord-Europa.

Door Hans Heynen
Vervoer van een feu wordt 1000 dollar duurder en een high-cube feu 1200 dollar. De tarieven van Europa naar Azië stijgen niet. Op de trans-Atlantische routes tussen Amerika en Europa gaan de reguliere tarieven 1 juli met 400 dollar per teu en met 500 dollar per feu omhoog in beide richtingen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Piekdrukte en containertekorten drijven tarieven lijndiensten Azië-Europa op | Schuttevaer.nl

Piekdrukte en containertekorten drijven tarieven lijndiensten Azië-Europa op

De tarieven die de grote containerrederijen op hun intercontinentale lijndiensten rekenen gaan in juli verder omhoog. Diverse rederijen, waaronder Maersk Line, voeren dan seizoenstoeslagen in voor het containervervoer van Azië naar Europa. Maersk Line rekent vanaf 15 juli een toeslag van 750 dollar teu voor het vervoer van een teu van Azië naar Noord-Europa.

Door

Hans Heynen

Vervoer van een feu wordt 1000 dollar duurder en een high-cube feu 1200 dollar. De tarieven van Europa naar Azië stijgen niet. Op de trans-Atlantische routes tussen Amerika en Europa gaan de reguliere tarieven 1 juli met 400 dollar per teu en met 500 dollar per feu omhoog in beide richtingen.

  • Nieuwe dienst CMA CGM en Maersk Line op China met 13.000 teu-schepen
  • ‘Alle carriers doen aan slow steaming’

‘De seizoenstoeslag is voor een deel noodzakelijk om het tekort aan containers in China te kunnen aanvullen’, zegt een woordvoerder van Maersk Netherlands Benelux. ‘De containers zijn door het langzame varen van de containervloot langer onderweg. In combinatie met de veel grotere vraag naar containers en de grote onbalans in het handelsverkeer tussen Europa en China, zorgt dat voor te weinig materiaal in Azië. We moeten daar grote hoeveelheden lege containers heen brengen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer