Zeevrachtenmarkt: Kalme zomer in aantocht

In de droge-ladingmarkt is de verwachting dat de huren en vrachten voor de capesizers zullen dalen na een korte, felle stijging een week eerder. Toen werd de Iron Baron (169.981dwt, 1999) gecharterd oplevering El Ferrol, via Colombia, teruglevering China voor $ 87.000 per dag. Die stijging werd vooral veroorzaakt doordat de ertsproducenten BHP Billiton en Rio Tinto een flink aantal capesizers op charter namen. Inmiddels is er weer rust in de markt en daalden de huren net zo hard als ze stegen. De Aquadiva (180.000 dwt, 2010) werd gecharterd oplevering Luojing, via Australië, teruglevering China voor $ 46.000 per dag.

Het lijkt voor de droge bulkers een ouderwetse zomer te worden met lagere huren en vrachten. Voor de panamaxen waren de vrachten vooral op de Atlantische routes lange tijd goed, maar daar kwam inmiddels de klad in doordat er steeds meer schepen beschikbaar komen. De Full Strong (70.171dwt, 1994) werd gecharterd oplevering Rotterdam voor twee Atlantische reizen, teruglevering West-Europa voor $ 36.500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Kalme zomer in aantocht | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Kalme zomer in aantocht

In de droge-ladingmarkt is de verwachting dat de huren en vrachten voor de capesizers zullen dalen na een korte, felle stijging een week eerder. Toen werd de Iron Baron (169.981dwt, 1999) gecharterd oplevering El Ferrol, via Colombia, teruglevering China voor $ 87.000 per dag. Die stijging werd vooral veroorzaakt doordat de ertsproducenten BHP Billiton en Rio Tinto een flink aantal capesizers op charter namen. Inmiddels is er weer rust in de markt en daalden de huren net zo hard als ze stegen. De Aquadiva (180.000 dwt, 2010) werd gecharterd oplevering Luojing, via Australië, teruglevering China voor $ 46.000 per dag.

Het lijkt voor de droge bulkers een ouderwetse zomer te worden met lagere huren en vrachten. Voor de panamaxen waren de vrachten vooral op de Atlantische routes lange tijd goed, maar daar kwam inmiddels de klad in doordat er steeds meer schepen beschikbaar komen. De Full Strong (70.171dwt, 1994) werd gecharterd oplevering Rotterdam voor twee Atlantische reizen, teruglevering West-Europa voor $ 36.500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer