Kapiteins zitten bovenop windparken

De Nederlandse Vereniging van Kapiteins ter Koopvaardij (Kapiteinsvereniging) voelt niets voor een stichting als vervanger voor de Scheepvaart Adviesgroep Noordzee. In deze groep praten grote havenbedrijven, reders en kapiteins, visserij en het Loodswezen mee over Noordzeezaken en nu vooral over de veiligheid rond windmolenparken. ‘Laat het ministerie maar een commissie instellen, dan is duidelijk wie de gesprekspartner is.’

Kapiteins zitten bovenop windparken

Volgens sommige leden van de adviesgroep zou een stichting meer ‘body’ geven. Maar de kapiteins toonden zich huiverig voor die ‘nogal glibberige rechtsvorm’. Voorzitter Van Binsbergen verzekerde dat de kapiteins, met of zonder stichting, hun invloed op het Noordzeebeleid zullen houden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Kapiteins zitten bovenop windparken | Schuttevaer.nl

Kapiteins zitten bovenop windparken

De Nederlandse Vereniging van Kapiteins ter Koopvaardij (Kapiteinsvereniging) voelt niets voor een stichting als vervanger voor de Scheepvaart Adviesgroep Noordzee. In deze groep praten grote havenbedrijven, reders en kapiteins, visserij en het Loodswezen mee over Noordzeezaken en nu vooral over de veiligheid rond windmolenparken. ‘Laat het ministerie maar een commissie instellen, dan is duidelijk wie de gesprekspartner is.’

Kapiteins zitten bovenop windparken

Volgens sommige leden van de adviesgroep zou een stichting meer ‘body’ geven. Maar de kapiteins toonden zich huiverig voor die ‘nogal glibberige rechtsvorm’. Voorzitter Van Binsbergen verzekerde dat de kapiteins, met of zonder stichting, hun invloed op het Noordzeebeleid zullen houden.

  • Omvaarroutes vallen slecht in shortsea
  • NVKK verjongt en verkleint bestuur

De adviesgroep heeft twee varianten voor een veilige inrichting van windparken ingediend bij Verkeer en Waterstaat. ‘De regering moet daaruit kiezen en als er routes moeten worden verlegd, dan moet dat worden voorgelegd aan de IMO’, zei Van Binsbergen. De varianten zijn bij Marin in simulatoren getest. Van Binsbergen benadrukte, dat het overleg met de regering ‘nu’ goed verloopt.
Volgens ingewijden heeft de regering in het verleden al concessies verleend voor windmolenparken en rijzen daartegen nu bezwaren, onder meer van de gebruikers. De veiligheid eist soms omvaarroutes van tientallen mijlen, die vooral in de shortsea slecht vallen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer