Zeevrachtenmarkt: Hogere verkoopprijzen tweedehands bulkers

De grote ijzerertsmijnbouwers zijn inmiddels prijsafspraken overeengekomen met de belangrijkste Aziatische hoogovens. De prijzen zijn aangepast aan de dagprijzen, wat bijna een verdubbeling betekent van de vorige contractprijzen. Ook is afgesproken dat de prijzen elk kwartaal worden bijgesteld aan de hand van de dan geldende dagprijzen.

Australië heeft een prijsvoordeel op Brazilië van bijna $ 15 per afgeleverde ton. Maar door de bijna permanente congestie in de Australische havens zal de Braziliaanse export weinig last hebben van het prijsverschil. En nu maar afwachten of de rust weerkeert en de capesizers in rustiger vaarwater komen. De verwachtingen zijn hooggespannen, hier en daar wordt zelfs een verdubbeling verwacht van het volume van vorig jaar.
Er kwam al enige verbetering in de markt. De Australia (172.972 dwt, 1993) werd gecharterd oplevering West Europa, via Brazilië teruglevering Verre Oosten voor $ 45.000 per dag, de Princess Katherine (164.100 dwt, 1986) oplevering Shanghai, via Richards Bay, teruglevering Verre Oosten voor $ 24.750 per dag, maar voor dit charter zal de leeftijd van het schip wel een rol hebben gespeeld.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Hogere verkoopprijzen tweedehands bulkers | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Hogere verkoopprijzen tweedehands bulkers

De grote ijzerertsmijnbouwers zijn inmiddels prijsafspraken overeengekomen met de belangrijkste Aziatische hoogovens. De prijzen zijn aangepast aan de dagprijzen, wat bijna een verdubbeling betekent van de vorige contractprijzen. Ook is afgesproken dat de prijzen elk kwartaal worden bijgesteld aan de hand van de dan geldende dagprijzen.

Australië heeft een prijsvoordeel op Brazilië van bijna $ 15 per afgeleverde ton. Maar door de bijna permanente congestie in de Australische havens zal de Braziliaanse export weinig last hebben van het prijsverschil. En nu maar afwachten of de rust weerkeert en de capesizers in rustiger vaarwater komen. De verwachtingen zijn hooggespannen, hier en daar wordt zelfs een verdubbeling verwacht van het volume van vorig jaar.
Er kwam al enige verbetering in de markt. De Australia (172.972 dwt, 1993) werd gecharterd oplevering West Europa, via Brazilië teruglevering Verre Oosten voor $ 45.000 per dag, de Princess Katherine (164.100 dwt, 1986) oplevering Shanghai, via Richards Bay, teruglevering Verre Oosten voor $ 24.750 per dag, maar voor dit charter zal de leeftijd van het schip wel een rol hebben gespeeld.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer