Australië heeft een prijsvoordeel op Brazilië van bijna $ 15 per afgeleverde ton. Maar door de bijna permanente congestie in de Australische havens zal de Braziliaanse export weinig last hebben van het prijsverschil. En nu maar afwachten of de rust weerkeert en de capesizers in rustiger vaarwater komen. De verwachtingen zijn hooggespannen, hier en daar wordt zelfs een verdubbeling verwacht van het volume van vorig jaar.
Er kwam al enige verbetering in de markt. De Australia (172.972 dwt, 1993) werd gecharterd oplevering West Europa, via Brazilië teruglevering Verre Oosten voor $ 45.000 per dag, de Princess Katherine (164.100 dwt, 1986) oplevering Shanghai, via Richards Bay, teruglevering Verre Oosten voor $ 24.750 per dag, maar voor dit charter zal de leeftijd van het schip wel een rol hebben gespeeld.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?