MAANDAG
Op het programma staat een bezoek aan een Nederlands containerschip op de Tanjung Pelepas Terminal (TPT) in Maleisië. Dit is een grote nieuwe containerhaven op zo’n tien minuten rijden van de grens. We steken daarbij de ‘Second Link’ over, de tweede vaste oeververbinding tussen Singapore en Maleisië. Deze ligt in Tuas aan de uiterste westkant van het eiland. Tuas is ook het gebied waar zich de meeste scheepswerven bevinden en dus ons dagelijks werkterrein. Vlootbezoek in die regio betekent altijd om zes uur opstaan om de huurauto op te halen of in de metro te stappen. Tien minuten lopen en vijf minuten met de bus brengen ons bij de ondergrondse parkeerplaats in ons eigen gezellige wijkje Toa Payoh. Zwaaien met het pasje, sleutel uit het kastje en we rijden. Geen papierwerk voor ons ‘vervoer op maat’. Even langs huis om te ontbijten en de spullen in te laden. Om 7.30 uur door de drukke ochtendspits richting Tuas om eerst de formaliteiten bij de grens af te werken. Geen lange wachttijden op deze normale werkdag. Rondom de feestdagen komt er zomaar een paar uur extra bij. Voorbij de grens een rechte weg, die eindigt op TPT. Omdat we geen vaste auto hebben moet steeds even een autopas worden gehaald, maar binnen een kwartiertje zijn we toch aan boord. Op tijd voor de koffie, zoals natuurlijk de bedoeling was. Koffietijd is de beste tijd om veel mensen even te zien, daaromheen is het altijd afwachten wie beschikbaar is. Gespreksstof is er altijd genoeg en ook dit keer ontbreken de discussies over de pensioenleeftijd en piraterij niet. Buiten de ontwikkelingen binnen de eigen rederij zijn er altijd wel wat persoonlijke situaties die toelichting behoeven en omdat vandaag wordt gebunkerd, gaan we ook even langs de machinekamer.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?