Amsterdammers tuigen Mercator

De tuigploeg van Mennens Amsterdam heeft afgelopen winter de tuigage van het voormalige Belgische opleidingsschip Mercator in Oostende vernieuwd. Een klus ter waarde van ruim 300.000 euro. De Mercator werd in 1931 gebouwd bij scheepswerf Ramage and Ferguson in het Schotse Leith in opdracht van de Belgische staat.

Het eerste Belgische vrachtvarende opleidingsschip was de Comte de Smet de Nayer, een driemast volschip van 3030 ton en in 1904 gebouwd in Schotland. Zij verging 19 april 1906 op haar tweede reis. Haar opvolgster was de 3600-tons viermast bark L’avenir, die Rickmers in Bremerhaven in 1908 bouwde. L’avenir was fortuinlijker dan haar voorgangster en maakte tussen 1908 en 1932 24 voorspoedige reizen. In 1932 werd zij verkocht aan de Finse reder Gustav Erikson.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Amsterdammers tuigen Mercator | Schuttevaer.nl

Amsterdammers tuigen Mercator

De tuigploeg van Mennens Amsterdam heeft afgelopen winter de tuigage van het voormalige Belgische opleidingsschip Mercator in Oostende vernieuwd. Een klus ter waarde van ruim 300.000 euro. De Mercator werd in 1931 gebouwd bij scheepswerf Ramage and Ferguson in het Schotse Leith in opdracht van de Belgische staat.

Het eerste Belgische vrachtvarende opleidingsschip was de Comte de Smet de Nayer, een driemast volschip van 3030 ton en in 1904 gebouwd in Schotland. Zij verging 19 april 1906 op haar tweede reis. Haar opvolgster was de 3600-tons viermast bark L’avenir, die Rickmers in Bremerhaven in 1908 bouwde. L’avenir was fortuinlijker dan haar voorgangster en maakte tussen 1908 en 1932 24 voorspoedige reizen. In 1932 werd zij verkocht aan de Finse reder Gustav Erikson.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer