Shortsea zet grote stap naar extreem zuinig en schoon

ForestWaveNavigation in Heerenveen heeft een 6500 ton metend shortsea-schip ontwikkeld dat vijftig procent minder brandstof verbruikt dan vergelijkbare schepen. Het met een uitlaatgasreiniger uitgeruste schip stoot bovendien negentig procent minder schadelijke stoffen uit. Bedoeling is dat er zes van deze ECO 6500-schepen (100 x 15,80 meter) worden gebouwd.

Shortsea zet grote stap naar extreem zuinig en schoon

De eerste komt waarschijnlijk eind 2011 in de
vaart, de overige vanaf 2012. De in totaal 72 miljoen euro kostende schepen
worden in Europa gebouwd. ‘We onderhandelen nog met drie werven, een
Nederlandse, een Poolse en een Montenegrijnse’, zegt directeur Sam Gombra.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Shortsea zet grote stap naar extreem zuinig en schoon | Schuttevaer.nl

Shortsea zet grote stap naar extreem zuinig en schoon

ForestWaveNavigation in Heerenveen heeft een 6500 ton metend shortsea-schip ontwikkeld dat vijftig procent minder brandstof verbruikt dan vergelijkbare schepen. Het met een uitlaatgasreiniger uitgeruste schip stoot bovendien negentig procent minder schadelijke stoffen uit. Bedoeling is dat er zes van deze ECO 6500-schepen (100 x 15,80 meter) worden gebouwd.

Shortsea zet grote stap naar extreem zuinig en schoon

De eerste komt waarschijnlijk eind 2011 in de
vaart, de overige vanaf 2012. De in totaal 72 miljoen euro kostende schepen
worden in Europa gebouwd. ‘We onderhandelen nog met drie werven, een
Nederlandse, een Poolse en een Montenegrijnse’, zegt directeur Sam Gombra.

  • 6500-tonner verbruikt de helft en stoot
    negentig procent minder uit
  • ForestWaveNavigation wil in Europa zes schepen bouwen

De schepen verbruiken straks circa 5,5 ton
brandstof per dag. Een aquadynamische rompvorm maakt het mogelijk dat het schip
met een hoofdmotor van 1499 kW een snelheid haalt van twaalf knopen. Vergelijkbare
schepen varen met aanzienlijk meer motorvermogen. De in 2001 gebouwde 6300-tonners
van Ferus Smit halen bijvoorbeeld dertien knopen met 3280 kW. In 2008 bij deze
werf gebouwde 6100-tonners halen twaalf knopen met een 2940 kW motor. Zij
verbruiken dan geladen respectievelijk twaalf en elf ton brandstof per dag. De
in 2009 bij Peters Shipyard gebouwde Jumbo 6500 komt met 1980 kW bij een
snelheid van twaalf knopen nog het dichtst in de buurt. Dat schip verbruikt dan
negen ton brandstof per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer