Zeevrachtenmarkt: Niet genoeg lichtpuntjes in containervaart

In de droge-ladingmarkt stegen de huren en vrachten voor de capesizers. BHP Billiton nam 32 capesizers op charter voor het transport van ijzererts van West-Australië naar China. De vrachtprijs voor ijzererts van Australië naar China steeg inmiddels tot ruim $ 11 per ton.

Charterhuren voor capesizers stegen tot iets boven $ 40.000 per dag. De huren die bij periodecharters wordt betaald duiden er niet op dat een sterke verdere stijging wordt verwacht. De nieuwbouw Nymphe Sanko (180.000 dwt) werd voor vier tot zes maanden gecharterd voor $ 35.750 per dag. De export van bauxiet uit Guinea is door de economische crisis met bijna eenderde gedaald, ruim 2,5 miljoen ton minder. De export wordt meestal met panamaxen of supramaxen verscheept. Vooral voor de panamaxen is dit een aderlating, met name omdat dit type schip wordt geplaagd door over tonnage. Overigens verbeterde de markt voor de panamaxen iets, zowel op de Atlantische routes als in het Verre Oosten. De Fortune Sunny (82.000 dwt, 2008) werd gecharterd oplevering Haldia, via Oostkust Australië, teruglevering India voor $ 22.000 per dag, de Oregon (74.204 dwt, 2002) oplevering Aughinish, via St. Laurens River, teruglevering West-Europa voor $ 27.500 per dag. De periodecharterhuren zijn niet indrukwekkend. De Ever Mighty (75.265 dwt, 1996) werd voor vier tot zes maanden gecharterd voor $ 19.750 per dag, de Diamond Seas (74.274 dwt, 2001) voor 23 tot 25 maanden voor $ 16.250 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Niet genoeg lichtpuntjes in containervaart | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Niet genoeg lichtpuntjes in containervaart

In de droge-ladingmarkt stegen de huren en vrachten voor de capesizers. BHP Billiton nam 32 capesizers op charter voor het transport van ijzererts van West-Australië naar China. De vrachtprijs voor ijzererts van Australië naar China steeg inmiddels tot ruim $ 11 per ton.

Charterhuren voor capesizers stegen tot iets boven $ 40.000 per dag. De huren die bij periodecharters wordt betaald duiden er niet op dat een sterke verdere stijging wordt verwacht. De nieuwbouw Nymphe Sanko (180.000 dwt) werd voor vier tot zes maanden gecharterd voor $ 35.750 per dag. De export van bauxiet uit Guinea is door de economische crisis met bijna eenderde gedaald, ruim 2,5 miljoen ton minder. De export wordt meestal met panamaxen of supramaxen verscheept. Vooral voor de panamaxen is dit een aderlating, met name omdat dit type schip wordt geplaagd door over tonnage. Overigens verbeterde de markt voor de panamaxen iets, zowel op de Atlantische routes als in het Verre Oosten. De Fortune Sunny (82.000 dwt, 2008) werd gecharterd oplevering Haldia, via Oostkust Australië, teruglevering India voor $ 22.000 per dag, de Oregon (74.204 dwt, 2002) oplevering Aughinish, via St. Laurens River, teruglevering West-Europa voor $ 27.500 per dag. De periodecharterhuren zijn niet indrukwekkend. De Ever Mighty (75.265 dwt, 1996) werd voor vier tot zes maanden gecharterd voor $ 19.750 per dag, de Diamond Seas (74.274 dwt, 2001) voor 23 tot 25 maanden voor $ 16.250 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer