Alweer een hand in tweeën gedeeld

Alweer een hand onder een wiel. Het was de tweede keer in één week dat de Raad voor de Scheepvaart in Amsterdam hiermee te maken kreeg. Vorige keer was het een hand onder een rijdende luikenwagen. Afgelopen week op dinsdag 6 oktober was het een hand onder het wiel van de transportband op een fabrieksvisserijschip. Beide keren waren het matrozen die bijna letterlijk werden onthand. Zoals over het laatste ongeval werd opgetekend: ‘de hand was door het rijdende wiel in tweeën gedeeld.’

Het laatste ongeval speelde zich af op het vissersschip SCH-118 Johanna Maria van Jaczon visserijmaatschappij Johanna Maria BV. Het schip was vissend voor de kust van Mauretanië, West-Afrika. Het slachtoffer, de Kaapverdische matroos Joaquim Vezo uit Rotterdam, was met andere matrozen bezig in de fabriek met het legen en vullen van de frosters, grote vierkante plaatvriezers. De frosters hebben 52 vakken, die worden gevuld met vis die wordt aangevoerd via een transportband. Na vier uur in de froster is de vis diepgevroren en wordt de froster geleegd en de blokken vis verpakt. Er leek in het systeem een kleinigheid mis te gaan. Toen de band stopte klom Vezo op de froster die hij moest vullen om te kijken wat er loos was met de band en waar de vis bleef. Hij legde daarbij zijn rechterhand op de rail voor het wiel van de transportband. Die band ging ineens weer lopen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Alweer een hand in tweeën gedeeld | Schuttevaer.nl

Alweer een hand in tweeën gedeeld

Alweer een hand onder een wiel. Het was de tweede keer in één week dat de Raad voor de Scheepvaart in Amsterdam hiermee te maken kreeg. Vorige keer was het een hand onder een rijdende luikenwagen. Afgelopen week op dinsdag 6 oktober was het een hand onder het wiel van de transportband op een fabrieksvisserijschip. Beide keren waren het matrozen die bijna letterlijk werden onthand. Zoals over het laatste ongeval werd opgetekend: ‘de hand was door het rijdende wiel in tweeën gedeeld.’

Het laatste ongeval speelde zich af op het vissersschip SCH-118 Johanna Maria van Jaczon visserijmaatschappij Johanna Maria BV. Het schip was vissend voor de kust van Mauretanië, West-Afrika. Het slachtoffer, de Kaapverdische matroos Joaquim Vezo uit Rotterdam, was met andere matrozen bezig in de fabriek met het legen en vullen van de frosters, grote vierkante plaatvriezers. De frosters hebben 52 vakken, die worden gevuld met vis die wordt aangevoerd via een transportband. Na vier uur in de froster is de vis diepgevroren en wordt de froster geleegd en de blokken vis verpakt. Er leek in het systeem een kleinigheid mis te gaan. Toen de band stopte klom Vezo op de froster die hij moest vullen om te kijken wat er loos was met de band en waar de vis bleef. Hij legde daarbij zijn rechterhand op de rail voor het wiel van de transportband. Die band ging ineens weer lopen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer