IVW verscherpt toezicht op Feederlines

‘De Inspectie Verkeer & Waterstaat (IVW) heeft verscherpt toezicht (meer audits) ingesteld voor rederij Feederlines. Deze rederij heeft documenten gemanipuleerd of laten manipuleren. Rusttijden zijn niet juist ingevuld, evenals het scheepsdagboek van de Vlistdiep. Ook heeft de veiligheidscommissie niet direct aandacht besteed aan het ongeval op de Vlistdiep.’ Dit zei Inspecteur voor de Scheepvaart Evert van Leeuwen aan het eind van de zitting die de Raad voor de Scheepvaart vrijdag 11 september wijdde aan het ongeval met een luikenwagen op het betreffende vrachtschip.

Bij het ongeluk raakte de Filippijnse bootsman Randy Chavez ernstig gewond aan zijn rechterbeen, doordat dit klem kwam te zitten tussen een mangat en de rijdende luikenwagen. Dit was voor de raad het zoveelste ongeval met een luikenwagen op rij. Dit ongeval bracht echter een aantal bizarre zaken met zich mee. Het gebeurde al op 14 december 2007 in de haven van Montreal, waar gelost ging worden. Er ging veel tijd overheen voordat de autoriteiten hiervan op de hoogte kwamen. Vakbond NautilusNL had via de Canadese bond al wel gehoord dat er een gewonde opvarende van een Nederlands schip in Montreal in het ziekenhuis lag. Die was daar ontdekt door het zeemanspastoraat. Het bleef echter een slapend dossier, tot de zaak aan het rollen kwam bij IVW.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

IVW verscherpt toezicht op Feederlines | Schuttevaer.nl

IVW verscherpt toezicht op Feederlines

‘De Inspectie Verkeer & Waterstaat (IVW) heeft verscherpt toezicht (meer audits) ingesteld voor rederij Feederlines. Deze rederij heeft documenten gemanipuleerd of laten manipuleren. Rusttijden zijn niet juist ingevuld, evenals het scheepsdagboek van de Vlistdiep. Ook heeft de veiligheidscommissie niet direct aandacht besteed aan het ongeval op de Vlistdiep.’ Dit zei Inspecteur voor de Scheepvaart Evert van Leeuwen aan het eind van de zitting die de Raad voor de Scheepvaart vrijdag 11 september wijdde aan het ongeval met een luikenwagen op het betreffende vrachtschip.

Bij het ongeluk raakte de Filippijnse bootsman Randy Chavez ernstig gewond aan zijn rechterbeen, doordat dit klem kwam te zitten tussen een mangat en de rijdende luikenwagen. Dit was voor de raad het zoveelste ongeval met een luikenwagen op rij. Dit ongeval bracht echter een aantal bizarre zaken met zich mee. Het gebeurde al op 14 december 2007 in de haven van Montreal, waar gelost ging worden. Er ging veel tijd overheen voordat de autoriteiten hiervan op de hoogte kwamen. Vakbond NautilusNL had via de Canadese bond al wel gehoord dat er een gewonde opvarende van een Nederlands schip in Montreal in het ziekenhuis lag. Die was daar ontdekt door het zeemanspastoraat. Het bleef echter een slapend dossier, tot de zaak aan het rollen kwam bij IVW.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer