Rotterdam Rules verzwaren aansprakelijkheid vervoerder

Als het aan de Verenigde Naties (VN) ligt is de zeevaart binnenkort niet langer gevrijwaard van aansprakelijkheid voor ladingschade als gevolg van een navigatiefout. Ook de beperkte aansprakelijkheid van zeeschepen wordt aangescherpt. Deze bepalingen zijn opgenomen in een nieuw zeevervoerverdrag van de VN dat 21 september in Rotterdam wordt ondertekend en de geschiedenis zal ingaan als de Rotterdam Rules.

Het verdrag is voorbereid door de VN-commissie voor internationaal handelsrecht Unicitral en geeft volgens de opstellers moderne, eenduidige regels voor het goederenvervoer over de wereldzeeën zowel als de continenten. Het bevat onder meer protocollen voor elektronisch documentenverkeer, die de handel in staat stellen efficiënter zaken te doen, waardoor de kosten kunnen dalen. De verwachting is dat de nieuwe regels een impuls geven aan de internationale handel en het goederenvervoer en de mondiale economische infrastructuur zullen versterken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Rotterdam Rules verzwaren aansprakelijkheid vervoerder | Schuttevaer.nl

Rotterdam Rules verzwaren aansprakelijkheid vervoerder

Als het aan de Verenigde Naties (VN) ligt is de zeevaart binnenkort niet langer gevrijwaard van aansprakelijkheid voor ladingschade als gevolg van een navigatiefout. Ook de beperkte aansprakelijkheid van zeeschepen wordt aangescherpt. Deze bepalingen zijn opgenomen in een nieuw zeevervoerverdrag van de VN dat 21 september in Rotterdam wordt ondertekend en de geschiedenis zal ingaan als de Rotterdam Rules.

Het verdrag is voorbereid door de VN-commissie voor internationaal handelsrecht Unicitral en geeft volgens de opstellers moderne, eenduidige regels voor het goederenvervoer over de wereldzeeën zowel als de continenten. Het bevat onder meer protocollen voor elektronisch documentenverkeer, die de handel in staat stellen efficiënter zaken te doen, waardoor de kosten kunnen dalen. De verwachting is dat de nieuwe regels een impuls geven aan de internationale handel en het goederenvervoer en de mondiale economische infrastructuur zullen versterken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer