In Port Arthur is Shell bezig met een aanzienlijke uitbreiding van de Motiva-raffinaderij. Hiervan moet de doorzetcapaciteit in 2010 per dag met 325.000 vaten olie zijn vergroot. De raffinaderij produceert benzine, dieselolie en vliegtuigbrandstof voor de Amerikaanse markt. Voor de uitbreiding zijn in diverse delen van de wereld grote, zware onderdelen besteld, waaronder in België. Jumbo Shipping werd ingehuurd om verschillende componenten, waaronder drie reactoren, twee separatoren en twee 625 ton wegende vaten met een lengte van 42 meter en een diameter van tien meter te transporteren. Klapstuk was het in Antwerpen met het eigen hijsgerei laden van een 1200 ton wegende vacuümtoren. De toren, met een lengte van vijftig meter en een diameter van zeventien meter, werd op een ponton aangevlet en tussen de vaste wal en de Fairplayer afgemeerd. Bij het aan boord hijsen moesten alle bemanningsleden die niet direct bij het hijsen betrokken waren, uit veiligheidsoverwegingen tijdelijk het schip verlaten. In anderhalf uur tijd stond de toren veilig aan dek en kon worden gezeevast. Hierna vertrok de Fairplayer richting Port Arthur.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?