Vrachtenmarkt: Zeer wisselvallige markt

In de droge-ladingmarkt volgen de ups en downs voor de capesizers elkaar snel op. Zodra er enige verbetering is, worden capesizers die ergens lagen te wachten weer actief, wat weer een negatieve invloed heeft op de vrachten. Voor reizen met ijzererts van Brazilië naar China liggen de vrachten rond $ 22 per ton. De Cape Harrier kreeg voor 160.000 ton kolen van Richards Bay naar Rotterdam $ 9,05 per ton. Voor reizen van Australië naar China lagen de huren iets onder $ 30.000 per dag.

Dat de aanvulling van de voorraden ijzererts door de hoogovens het optimisme aanwakkert is te begrijpen maar voorlopig onrealistisch. De aankondiging van de Chinese centrale regering dat er zo’n 450 miljard euro in de Chinese infrastructuur zal worden gestoken wacht nog steeds op een concrete invulling. Dit bedrag zal wellicht nog veel hoger worden, maar voorlopig is er nog geen spa in de grond gestoken. Pas in de eerste week van deze maand kwamen de nationale, provinciale en regionale leiders in Peking bijeen om over de economische recessie te praten. Als er al tot concrete plannen wordt besloten dan zal het nog lan duren voordat die plannen in ver weg gelegen provincies worden uitgevoerd. Als de veelal door en door corrupte locale partijbonzen ze al gaan uitvoeren. Ondertussen reizen miljoenen werklozen van stad naar stad op zoek naar werk. Een tikkende tijdbom, waarvan de partijleiding in Peking zich wel bewust is maar kennelijk geen idee heeft hoe het aan te pakken. Het omschakelen van een economie gericht op de export naar een economie van vooral grote projecten is ook geen eenvoudige zaak.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Zeer wisselvallige markt | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Zeer wisselvallige markt

In de droge-ladingmarkt volgen de ups en downs voor de capesizers elkaar snel op. Zodra er enige verbetering is, worden capesizers die ergens lagen te wachten weer actief, wat weer een negatieve invloed heeft op de vrachten. Voor reizen met ijzererts van Brazilië naar China liggen de vrachten rond $ 22 per ton. De Cape Harrier kreeg voor 160.000 ton kolen van Richards Bay naar Rotterdam $ 9,05 per ton. Voor reizen van Australië naar China lagen de huren iets onder $ 30.000 per dag.

Dat de aanvulling van de voorraden ijzererts door de hoogovens het optimisme aanwakkert is te begrijpen maar voorlopig onrealistisch. De aankondiging van de Chinese centrale regering dat er zo’n 450 miljard euro in de Chinese infrastructuur zal worden gestoken wacht nog steeds op een concrete invulling. Dit bedrag zal wellicht nog veel hoger worden, maar voorlopig is er nog geen spa in de grond gestoken. Pas in de eerste week van deze maand kwamen de nationale, provinciale en regionale leiders in Peking bijeen om over de economische recessie te praten. Als er al tot concrete plannen wordt besloten dan zal het nog lan duren voordat die plannen in ver weg gelegen provincies worden uitgevoerd. Als de veelal door en door corrupte locale partijbonzen ze al gaan uitvoeren. Ondertussen reizen miljoenen werklozen van stad naar stad op zoek naar werk. Een tikkende tijdbom, waarvan de partijleiding in Peking zich wel bewust is maar kennelijk geen idee heeft hoe het aan te pakken. Het omschakelen van een economie gericht op de export naar een economie van vooral grote projecten is ook geen eenvoudige zaak.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer