Vrachtenmarkt: Chinese hoogovens houden vervoermarkt niet overeind

De opleving in de droge-ladingmarkt, vooral voor de capesizers, lijkt toch van korte duur te zijn. Het is begrijpelijk dat de grote hoogovens in China in anticipatie op de grote investeringen in de Chinese infrastructuur de staalproductie opvoeren en hun voorraad ijzererts daarom aanvullen. De lage prijs voor ijzererts zal daarbij zeker een rol spelen. Maar het is onwaarschijnlijk dat alleen de Chinese hoogovens de huren en vrachten van de capesizers blijvend op een hoog niveau kunnen houden, ook al omdat een flink aantal kleinere Chinese hoogovens inmiddels ter ziele gingen. Inmiddels is de opleving alweer aan het afvlakken.

In het voorjaar wordt de oplevering van een groot aantal capesizers en panamaxen verwacht. Dan zal echt blijken of de huidige opleving een blijvertje is. De Cape Trust (177.000 dwt, 2006) werd gecharterd voor twee reizen in het Verre Oosten, oplevering Dalian, teruglevering Singapore/Japan voor $ 40.000 per dag. Opvallend was de lage huur die werd betaald voor de Katherina Warrior. Dit schip werd gecharterd oplevering Qingdao, via Australië, teruglevering West-Europa voor een magere $ 9250 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Chinese hoogovens houden vervoermarkt niet overeind | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Chinese hoogovens houden vervoermarkt niet overeind

De opleving in de droge-ladingmarkt, vooral voor de capesizers, lijkt toch van korte duur te zijn. Het is begrijpelijk dat de grote hoogovens in China in anticipatie op de grote investeringen in de Chinese infrastructuur de staalproductie opvoeren en hun voorraad ijzererts daarom aanvullen. De lage prijs voor ijzererts zal daarbij zeker een rol spelen. Maar het is onwaarschijnlijk dat alleen de Chinese hoogovens de huren en vrachten van de capesizers blijvend op een hoog niveau kunnen houden, ook al omdat een flink aantal kleinere Chinese hoogovens inmiddels ter ziele gingen. Inmiddels is de opleving alweer aan het afvlakken.

In het voorjaar wordt de oplevering van een groot aantal capesizers en panamaxen verwacht. Dan zal echt blijken of de huidige opleving een blijvertje is. De Cape Trust (177.000 dwt, 2006) werd gecharterd voor twee reizen in het Verre Oosten, oplevering Dalian, teruglevering Singapore/Japan voor $ 40.000 per dag. Opvallend was de lage huur die werd betaald voor de Katherina Warrior. Dit schip werd gecharterd oplevering Qingdao, via Australië, teruglevering West-Europa voor een magere $ 9250 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer