Vrachtenmarkt: Containerlading terug in droge bulkers

De grotere vraag naar ijzererts deed de droge-ladingmarkt goed. Dit door de plannen van de Chinese overheid om zo’n kleine $ 600 miljard te investeren in de binnenlandse infrastructuur. Uiteraard profiteren in eerste instantie vooral de capesizers, maar ook voor de panamaxen ging het wat beter. Al ziet deze opleving er wat serieuzer uit dan de vorige, de oude tijden zijn nog lang niet terug.

De huren en vrachten zijn, ondanks de vreugde, nog op een laag niveau. Voor reizen van de capesizers in het Verre Oosten stegen de huren tot rond $ 30.000 per dag, op de Atlantische routes, van West-Europa via Brazilië naar het Verre Oosten of terug naar Europa lagen de huren rond $ 49.000 per dag. Het nadeel van de verbetering is dat er minder oudere capesizers naar de slopers gaan. Er komen nog een flink aantal nieuwbouwschepen in de vaart en die maken de vlootcapaciteit zo groot, dat de markt niet snel op het niveau van voor de crisis zal komen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Containerlading terug in droge bulkers | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Containerlading terug in droge bulkers

De grotere vraag naar ijzererts deed de droge-ladingmarkt goed. Dit door de plannen van de Chinese overheid om zo’n kleine $ 600 miljard te investeren in de binnenlandse infrastructuur. Uiteraard profiteren in eerste instantie vooral de capesizers, maar ook voor de panamaxen ging het wat beter. Al ziet deze opleving er wat serieuzer uit dan de vorige, de oude tijden zijn nog lang niet terug.

De huren en vrachten zijn, ondanks de vreugde, nog op een laag niveau. Voor reizen van de capesizers in het Verre Oosten stegen de huren tot rond $ 30.000 per dag, op de Atlantische routes, van West-Europa via Brazilië naar het Verre Oosten of terug naar Europa lagen de huren rond $ 49.000 per dag. Het nadeel van de verbetering is dat er minder oudere capesizers naar de slopers gaan. Er komen nog een flink aantal nieuwbouwschepen in de vaart en die maken de vlootcapaciteit zo groot, dat de markt niet snel op het niveau van voor de crisis zal komen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer