Vrachtenmarkt: Circa 165 containerschepen liggen ergens te ‘dobberen’

De droge-ladingmarkt begon het nieuwe jaar niet best. Het zal voorlopig niet beter gaan, de grote klappen moeten wereldwijd nog komen. Hoe de droge bulkers het gaan doen blijft nog even onduidelijk. Het Chinese Nieuwjaar valt dit jaar op 26 januari en het is traditie dat tientallen miljoenen Chinezen dan uit de steden naar hun familie op het platteland trekken. Nu de economische crisis China harder treft dan werd verwacht is onzeker of Nieuwjaar even massaal zal worden gevierd als in voorgaande jaren.

Voor de capesizers bleven de huren extreem laag. De Fernandina (174.332 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Amsterdam, via Brazilië, teruglevering West-Europa voor $ 6000 per dag. De Cape Pioneer (170.000 dwt, 2005) werd voor elf tot dertien maanden gecharterd voor $ 6500 per dag. Ook de huren voor de panamaxen liggen dik onder de $ 10.000 per dag. De Lowlands Camellia (76.600 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Amsterdam, teruglevering India voor $ 8250 per dag, de Bunga Saga 9 (73.104 dwt, 1999) oplevering San Ciprian teruglevering West-Europa voor $ 4250 per dag. De huren voor de handysizers zijn niet beter. De Cos Lucky (52.395 dwt, 2003) werd gecharterd oplevering Xingang, teruglevering Singapore voor $ 2500 per dag, de Dominator (22.174 dwt, 1991) oplevering Recife, teruglevering Venezuela voor $ 5750 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Circa 165 containerschepen liggen ergens te ‘dobberen’ | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Circa 165 containerschepen liggen ergens te ‘dobberen’

De droge-ladingmarkt begon het nieuwe jaar niet best. Het zal voorlopig niet beter gaan, de grote klappen moeten wereldwijd nog komen. Hoe de droge bulkers het gaan doen blijft nog even onduidelijk. Het Chinese Nieuwjaar valt dit jaar op 26 januari en het is traditie dat tientallen miljoenen Chinezen dan uit de steden naar hun familie op het platteland trekken. Nu de economische crisis China harder treft dan werd verwacht is onzeker of Nieuwjaar even massaal zal worden gevierd als in voorgaande jaren.

Voor de capesizers bleven de huren extreem laag. De Fernandina (174.332 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Amsterdam, via Brazilië, teruglevering West-Europa voor $ 6000 per dag. De Cape Pioneer (170.000 dwt, 2005) werd voor elf tot dertien maanden gecharterd voor $ 6500 per dag. Ook de huren voor de panamaxen liggen dik onder de $ 10.000 per dag. De Lowlands Camellia (76.600 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Amsterdam, teruglevering India voor $ 8250 per dag, de Bunga Saga 9 (73.104 dwt, 1999) oplevering San Ciprian teruglevering West-Europa voor $ 4250 per dag. De huren voor de handysizers zijn niet beter. De Cos Lucky (52.395 dwt, 2003) werd gecharterd oplevering Xingang, teruglevering Singapore voor $ 2500 per dag, de Dominator (22.174 dwt, 1991) oplevering Recife, teruglevering Venezuela voor $ 5750 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer