Beroepsvissers tegen wil en dank

De Nederlandse Gids van Vissersvaartuigen telt veel kleine vissersschepen waarvan de eigenaren de visserij weliswaar beroepsmatig, maar veelal in deeltijd uitoefenen. De vissersvloot van Scheveningen telt bijna 30 van dergelijke kleintjes. Een daarvan is de ruim vijf meter lange SCH-19 Stefan van Dirk Lint uit Rijswijk.

Beroepsvissers tegen wil en dank

Dirk Lint en Henry Esajas (SCH-19) vissen hoofdzakelijk ‘s nachts

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Beroepsvissers tegen wil en dank | Schuttevaer.nl

Beroepsvissers tegen wil en dank

De Nederlandse Gids van Vissersvaartuigen telt veel kleine vissersschepen waarvan de eigenaren de visserij weliswaar beroepsmatig, maar veelal in deeltijd uitoefenen. De vissersvloot van Scheveningen telt bijna 30 van dergelijke kleintjes. Een daarvan is de ruim vijf meter lange SCH-19 Stefan van Dirk Lint uit Rijswijk.

Beroepsvissers tegen wil en dank
  • Dirk Lint en Henry Esajas (SCH-19) vissen hoofdzakelijk ‘s nachts
  • Soms wordt maar één zeebaars gevangen

Door Bram Pronk
Lint (64) werkt al 46 jaar bij een instrumentenbedrijf. Volgend jaar gaat hij met pensioen. Maar daarnaast is hij al sinds 1970 Noordzeevisser, op verschillende bootjes en vooral in de nachtelijke uren. In de vroege avond naar zee en ‘s morgens bij zonsopkomst weer aan de visafslag in Scheveningen, als het weer het toelaat tenminste. Sinds 1995 vist Lint met het 5,34 meter lange polyester vissersvaartuig Stefan, dat sinds 11 jaar staat geregistreerd als SCH-19 Stefan, vernoemd naar zijn zoon. Daarvoor viste hij hobbymatig, zonder visserijnummer. Maar Europese regels noodzaakten Lint en veel andere vissers, hun visbootjes te laten inschrijven in een officieel visserijregister. Daardoor kregen ze tegen wil en dank de status van beroepsvisser.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer