Kotters in desolate toestand

De Belgische vissersvloot blijft krimpen en bestaat nu nog uit circa 75 eenheden. Ook de gemiddelde leeftijd van de vloot is hoog. De laatste grote kotter kwam in 2001 nieuw in de vaart. Behalve een reeks faillissementen is de vloot ook getroffen door rampen.

Kotters in desolate toestand

Belgische vissersvloot blijft krimpen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Kotters in desolate toestand | Schuttevaer.nl

Kotters in desolate toestand

De Belgische vissersvloot blijft krimpen en bestaat nu nog uit circa 75 eenheden. Ook de gemiddelde leeftijd van de vloot is hoog. De laatste grote kotter kwam in 2001 nieuw in de vaart. Behalve een reeks faillissementen is de vloot ook getroffen door rampen.

Kotters in desolate toestand
  • Belgische vissersvloot blijft krimpen
  • Weinig activiteit te bespeuren in Belgische visserijhavens

Door Bram Pronk
De havens van Zeebrugge, Oostende en Nieuwpoort lijken nagenoeg uitgestorven. Er is weinig activiteit te bespeuren, ook niet in het weekend. De meeste kotters in de havens zijn Nederlandse vlagschepen die vooral weekenden in Oostende en daar ook hun vis verkopen. Misschien is het beeld iets vertekend, want Belgische vissers zijn vaak langere tijd van huis. Door de grotere spreiding van de visgronden moeten zij min of meer noodgedwongen buitenlandse havens aan doen, waardoor de schepen minder vaak te zien zijn in hun thuishavens. Uit efficiencyoverwegingen wordt de vis in Engeland, Denemarken of Nederland (Den Helder) op de vrachtwagen gezet voor verkoop in Zeebrugge, Oostende of ook wel Urk. De grote Belgische kotters zijn vaak drie, vier weken van huis. Er worden meestal zo’n drie aanlandingen in een buitenlandse haven gedaan voordat het schip weer opstoomt naar Oostende of Zeebrugge. Dit neemt niet weg dat de Belgische vissersvloot nog maar een schim is van wat ze vroeger was.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer