‘Eurokotters met puls fnuikend voor reguliere garnalenvissers’

Eurokotters met een pulsontheffing vissen vaak met teveel motorvermogen op garnalen binnen de 12-mijlszone. Dat is fnuikend voor de reguliere garnalenvissers, omdat de visserijdruk op garnalen toch al groot is. Dat vinden twee Noord-Nederlandse belangenorganisaties van garnalenvissers. Zij schreven een brandbrief over dit heikele onderwerp aan staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken.

'Eurokotters met puls fnuikend voor reguliere garnalenvissers'

Visserijverenigingen vragen om strenge controles motorvermogen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Eurokotters met puls fnuikend voor reguliere garnalenvissers’ | Schuttevaer.nl

‘Eurokotters met puls fnuikend voor reguliere garnalenvissers’

Eurokotters met een pulsontheffing vissen vaak met teveel motorvermogen op garnalen binnen de 12-mijlszone. Dat is fnuikend voor de reguliere garnalenvissers, omdat de visserijdruk op garnalen toch al groot is. Dat vinden twee Noord-Nederlandse belangenorganisaties van garnalenvissers. Zij schreven een brandbrief over dit heikele onderwerp aan staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken.

'Eurokotters met puls fnuikend voor reguliere garnalenvissers'
  • Visserijverenigingen vragen om strenge controles motorvermogen
  • ‘Tongvissers komen de markt verpesten’

Door Bram Pronk
Het aantal Eurokotters dat binnen de 12-mijlszone actief is met een maximaal motorvermogen van meer dan 221 kW is legio, hoewel dat wettelijk verboden is. Sinds maart 1998 geldt een Europese verordening die bepaalt dat alleen vissersschepen worden toegelaten met een motorvermogen tot 221 kW. Als sprake is van een afgestelde motor, dan mag het vermogen vóór de afstelling niet meer dan 300 kW hebben bedragen. Maar volgens voorzitter Barbara Holierhoek van Vissersvereniging ‘Hulp in Nood’ in Zoutkamp worden de regels niet gehandhaafd en met voeten getreden. Zij is een van de ondertekenaars van de brandbrief.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer