Goede vooruitzichten kottervisserij

De Nederlandse kottervisserij heeft twee goede jaren achter de rug. Een trend die lijkt door te zetten in 2015 en de jaren erna. Binnen 5 tot 10 jaar zullen er 30 tot 40 nieuwe platviskotters en 15 garnalenkotters in de vaart kunnen komen, zo luidt de prognose van de rekenmeesters van LEI Wageningen UR.

Goede vooruitzichten kottervisserij

Tijd voor nieuwbouw

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Goede vooruitzichten kottervisserij | Schuttevaer.nl

Goede vooruitzichten kottervisserij

De Nederlandse kottervisserij heeft twee goede jaren achter de rug. Een trend die lijkt door te zetten in 2015 en de jaren erna. Binnen 5 tot 10 jaar zullen er 30 tot 40 nieuwe platviskotters en 15 garnalenkotters in de vaart kunnen komen, zo luidt de prognose van de rekenmeesters van LEI Wageningen UR.

Goede vooruitzichten kottervisserij
  • Tijd voor nieuwbouw
  • Omzet boomkorvloot is gedecimeerd

Door Bram Pronk
De Nederlandse kottervisserij staat er goed voor. Met een enkele uitzondering zijn nagenoeg alle vlootonderdelen gemiddeld winstgevend. Dit geldt niet voor de boomkorvisserij. Dit onderdeel sloot het jaar 2013 negatief af en ook in 2014 schrijft het rode cijfers. Dit voorheen grootste vlootsegment bestaat nog maar uit een handvol grote kotters. In 2013 bedroeg de inzet van de boomkorschepen slechts 6% van het totaal, tegenover nog 78% in 2008. De besomming kwam in 2013 uit op 10 miljoen euro, tegenover 159 miljoen euro in 2008. Boomkorvissers kampen met hoge brandstofkosten, die meer dan de helft uitmaken van de opbrengst. Het nettoresultaat van dit nog maar kleine vlootonderdeel bedroeg in 2013 een miljoen euro negatief en ook 2014 ziet het er niet gunstig uit. Het overgrote deel van de eigenaren van boomkorkotters heeft intussen de overstap gemaakt naar de pulsvisserij.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer