Urkers richten zich op Noordzeekreeftjes

De Belgische flyshooter en twinrigger Z-738 Kariena-Marjanne van BVBA Rederij Lorvan uit Zeebrugge blijft na het faillissement van de rederij in Nederlandse handen.

Urkers richten zich op Noordzeekreeftjes

Post en Nentjes kopen Z-738 uit faillissement

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Urkers richten zich op Noordzeekreeftjes | Schuttevaer.nl

Urkers richten zich op Noordzeekreeftjes

De Belgische flyshooter en twinrigger Z-738 Kariena-Marjanne van BVBA Rederij Lorvan uit Zeebrugge blijft na het faillissement van de rederij in Nederlandse handen.

Urkers richten zich op Noordzeekreeftjes
  • Post en Nentjes kopen Z-738 uit faillissement
  • Urkers richten zich op Noordzeekreeftjes
  • Brand deed Lorvan uiteindelijk de das om

Door Bram Pronk
De kotter is gekocht door de Urkers Pieter Post en Jochem Nentjes. De laatste brengt hiermee zijn tweede Belgische kotter in de vaart.
De Belgische rederij BVBA Lorvan uit Zeebrugge, exploitant van de Z-738 Kariena-Marjanne, is 22 september 2014 failliet verklaard. De Belgische rederij was eigendom van Piet Haasnoot uit Katwijk aan Zee, die de kotter in 2002 nieuw liet bouwen. Het casco van de Z-738 was afkomstig uit Polen en Scheepswerf Welgelegen in Lauwersoog zorgde voor de afbouw. Het schip kwam als Eurokotter in de vaart en heeft tot 2011 vooral de boomkorvisserij beoefend, voornamelijk vanuit Oostende. Ook werd in het seizoen wel op garnalen gevist. Eind 2011 werd het 22,40 meter lange en 300 pk sterke schip met 5,40 meter verlengd om het geschikt te maken voor de flyshoot- en twinrigvisserij. Deze vismethode werd echter geen succes. Begin dit jaar werd de Z-738 bovendien getroffen door een brand die grote schade aanrichtte op de brug en in de bemanningsverblijven. De schade werd hersteld, maar de onfortuinlijke kotter verdaagde voor de kant, met uiteindelijk een faillissement tot gevolg.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer