Geen gekaak meer aan boord

Voor het eerst sinds tijden zal er geen maatjesharing meer op zee worden gekaakt. De twee Scheveningse Wirontrawlers, die traditioneel de eerste Hollandse Nieuwe aanlandden, zijn eerder dit jaar onder Britse vlag gebracht. Zij zullen niet meer deelnemen aan de visserij op maatjes.

Geen gekaak meer aan boord

Maatjesharing alleen nog in diepgevroren pakken

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Geen gekaak meer aan boord | Schuttevaer.nl

Geen gekaak meer aan boord

Voor het eerst sinds tijden zal er geen maatjesharing meer op zee worden gekaakt. De twee Scheveningse Wirontrawlers, die traditioneel de eerste Hollandse Nieuwe aanlandden, zijn eerder dit jaar onder Britse vlag gebracht. Zij zullen niet meer deelnemen aan de visserij op maatjes.

Geen gekaak meer aan boord
  • Maatjesharing alleen nog in diepgevroren pakken

Door W.M. den Heijer
De kaakmachines blijven definitief aan wal en andere vriestrawlers van rederij Jaczon en Vrolijk zullen gedurende de piekperiode incidenteel een paar trekken op Hollandse Nieuwe wagen en deze na sortering direct in kartonnen dozen invriezen. Dat betekent overigens geen verlies van kwaliteit. Integendeel.
Directeur Gerbrand Voerman van Jac. Den Dulk & Zonen laat weten dat door snel invriezen van de maatjesharing de smaak niet wordt aangetast. Dit concept passen de Scheveningse en Katwijkse vriestrawlers al jarenlang toe. Makreel, horsmakreel, haring en andere pelagische soorten zijn daardoor van een uitzonderlijke kwaliteit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer