Het plan is als beste geselecteerd om tot een nieuw gunstig verdienmodel voor de visserij te komen. Het schip zit vol innovaties. Het wordt onder meer uitgerust met dieselelektrische voortstuwing, een innovatieve aslijn, warmteterugwinning, powermanagement en een brandstofbesparende rompvorm. Verwerking aan boord met een ononderbroken koelketen is een speerpunt in het project.
Komende maand wordt de laatste hand gelegd aan de financiering en het ontwerp en zal naar verwachting opdracht tot de bouw worden gegeven. De ondernemers (de familie Kramer van de UK-202 en de familie Romkes van de UK-194) zullen het project de eerste drie jaar trekken. Het schip moet in de zomer van 2015 klaar zijn.
Noodzakelijk
De stichting MDV ziet het pilotschip als een noodzakelijke tussenfase naar een mogelijke transitie van de vloot, waarvan alle visserijondernemers profijt moeten gaan trekken. Het totaalbelang van de sector staat voorop. ‘Het gaat om een structurele verandering binnen de visserij, waardoor er weer een lange termijn-perspectief ontstaat. Ondernemers doen momenteel alles om het hoofd boven water te houden, maar uiteindelijk zijn structurele oplossingen nodig’, zegt Auke Hoefnagel namens de stichting.
De stichting MDV bewaakt de implementatie van de juiste innovaties, de duurzaamheid en de kennisdeling. Er wordt contact onderhouden met het ministerie van Economische zaken en de Rijksdienst voor Ondernemers om het gestelde doel te bereiken. Het project wordt begeleid door Flynth adviseurs en accountants, LEI Wageningen UR en De Olde & Ten Napel consultancy. (PN)