-
ZEMBLA: Wild West op zee, donderdag 16 mei 2013 om 21.10 uur bij de VARA op Nederland 2.
Deze praktijk is herkenbaar voor de heer H. Koster, hij was tot 2011 directeur van het Europese agentschap voor visserijcontrole (EFCA) dat in 2006 werd opgericht om de controle van de Europese visserij-inspecties te verbeteren en te coördineren. Hij zegt: ‘De verkoopafdeling bepaalt als het ware waarop wordt gevist.’Kosters ervaring is dat ‘de economische drijfveren van vissers altijd haaks staan op de bescherming van visbestanden. Of je nu een grote of een kleine visser bent, je probeert geld te verdienen.’
Eind maart meldde zich bij Greenpeace voormalig stuurman A. Mehmecke van Parlevliet en Van der Plas die liet zien dat er aan boord van het schip Jan Maria met twee logboeken wordt gewerkt. Het televisieprogramma Nieuwsuur besteedde daar aandacht aan en liet zien dat er een officieel logboek en een persoonlijk logboek van de kapitein bestaat. Uit het verschil in de boeken blijkt dat er op deze visreis wel anderhalf miljoen kilo vis overboord is gegaan. Deze vis is dood. Dat is bijna een kwart van de gehele vangst. Het gaat hier om kwalitatief goede vis. Dit heet ‘highgrading’. Koster, die de logboeken op verzoek van ZEMBLA bekeek, denkt dat die meer overtredingen bevatten en dat er sprake is van valsheid in geschrifte.
ZEMBLA spreekt een tweede klokkenluider. Deze man werkt nog steeds voor Parlevliet en Van der Plas. Hij meldt nog een overtreding van de rederij. De vis die over boord gaat wordt met een sorteermachine geselecteerd. Het is volgens de Europese visserijwetgeving verboden om deze machines voor ‘highgrading’ in te zetten.
De super-trawlers van P&P worden volgens de klokkenluiders nauwelijks gecontroleerd. Voormalig stuurman Mehmecke: ‘Als er een inspectieboot nadert, wordt beneden in de fabriek opdracht gegeven om geen vis meer over boord te zetten. En het niet officiële logboek van de kapitein wordt verstopt.’ Oud-directeur H. Koster van de EFCA vindt dat er maatregelen genomen moeten worden. ‘De controle zou verbeterd moeten worden door permanente aanwezigheid van een controleur op deze super-trawlers.’
Eerder kwam de Margiris, een ander schip van Parlevliet en Van der Plas in het nieuws nadat de Australische regering besloot dat het schip niet in hun wateren mocht vissen. Nu blijkt uit interne ministeriële notities die ZEMBLA via een WOB-procedure in handen kreeg, dat de toenmalige Nederlandse ministers Verhagen (EZ) en Rosenthal (BUZA) hierover in augustus 2012 contact hebben gehad met hun collega-ministers in Australië. Over het telefoonverkeer van Verhagen werden eerder Kamervragen gesteld. De Kamerleden vroegen zich af op wiens verzoek Verhagen naar Australië belde. Nu blijkt uit de WOB dat hij dat op verzoek van de firma Parlevliet en Van der Plas deed. Dat ook Rosenthal met zijn collega-minister contact had, was tot nu toe niet bekend.
De Eurocommissaris van Visserij mevrouw M. Damanaki zegt in ZEMBLA dat ze geen subsidies meer wil geven voor het bouwen van dit soort grote schepen. Het bedrijf Parlevliet en Van der Plas ontving de afgelopen jaren bijna 18 miljoen euro aan subsidiegeld voor de schepen. Damanaki: "Steeds grotere boten vangen steeds meer vis. We moeten stoppen met deze grote vernietigende schepen."