Hoe de kotter VD-28 verdween en net te laat weer opdook

Toen Jos Koenen in 1985 de Noordzeekotter VD-10 kocht om haar te restaureren, hoorde hij al direct dat er ooit een zusterschip was geweest, de VD-28. Het was in de oorlog verdwenen en nooit meer teruggezien. ‘Dit verhaal heeft mij al die jaren beziggehouden en geïnspireerd tot historisch speurwerk waarvan hier verslag.’

Hoe de kotter VD-28 verdween en net te laat weer opdook

Het verhaal begon met de afsluiting van de Zuiderzee in 1932. Hiermee verdwenen haring en ansjovis uit het IJsselmeer, de vissoorten waar ook de Volendammer vloot het van moest hebben. Met de houten kwakken op de Noordzee vissen bleek een gevaarlijke optie. Er moesten ijzeren en vooral dichte schepen komen die niet konden vollopen met overkomend water. Cees en Klaas de Boer lieten de kotter VD-10 bouwen bij Amels in Makkum en liet de firma Boot er een Industrie motor inzetten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Hoe de kotter VD-28 verdween en net te laat weer opdook | Schuttevaer.nl

Hoe de kotter VD-28 verdween en net te laat weer opdook

Toen Jos Koenen in 1985 de Noordzeekotter VD-10 kocht om haar te restaureren, hoorde hij al direct dat er ooit een zusterschip was geweest, de VD-28. Het was in de oorlog verdwenen en nooit meer teruggezien. ‘Dit verhaal heeft mij al die jaren beziggehouden en geïnspireerd tot historisch speurwerk waarvan hier verslag.’

Hoe de kotter VD-28 verdween en net te laat weer opdook

Het verhaal begon met de afsluiting van de Zuiderzee in 1932. Hiermee verdwenen haring en ansjovis uit het IJsselmeer, de vissoorten waar ook de Volendammer vloot het van moest hebben. Met de houten kwakken op de Noordzee vissen bleek een gevaarlijke optie. Er moesten ijzeren en vooral dichte schepen komen die niet konden vollopen met overkomend water. Cees en Klaas de Boer lieten de kotter VD-10 bouwen bij Amels in Makkum en liet de firma Boot er een Industrie motor inzetten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer