Onderwijs innoveert mee met visserij

De veranderingen in de vangstmethoden hebben het visserij-onderwijs aangezet tot de ontwikkeling van een geactualiseerd lesboek Visserijkunde. Er is twee jaar gewerkt aan het lesboek, waarmee dit schooljaar voor het eerst wordt gewerkt.

Onderwijs innoveert mee met visserij

De nieuwe lesstof kwam er dankzij een subsidie via het Visserij Innovatie Platform. Het project Update Visserijkunde is uitgevoerd door het Productschap Vis in samenwerking met de visserijscholen, waarbij directeur Henk Redert van het Scheepvaart en Transport College (STC) in Stellendam een belangrijke rol speelde. Intussen zijn de docenten met het nieuwe lesboek Visserijkunde aan de slag en ze zijn er enthousiast over.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Onderwijs innoveert mee met visserij | Schuttevaer.nl

Onderwijs innoveert mee met visserij

De veranderingen in de vangstmethoden hebben het visserij-onderwijs aangezet tot de ontwikkeling van een geactualiseerd lesboek Visserijkunde. Er is twee jaar gewerkt aan het lesboek, waarmee dit schooljaar voor het eerst wordt gewerkt.

Onderwijs innoveert mee met visserij

De nieuwe lesstof kwam er dankzij een subsidie via het Visserij Innovatie Platform. Het project Update Visserijkunde is uitgevoerd door het Productschap Vis in samenwerking met de visserijscholen, waarbij directeur Henk Redert van het Scheepvaart en Transport College (STC) in Stellendam een belangrijke rol speelde. Intussen zijn de docenten met het nieuwe lesboek Visserijkunde aan de slag en ze zijn er enthousiast over.

  • Urk dik tevreden met eigen invulling praktijkstage

Katwijker Floor Kuyt is zeer betrokken bij het visserijonderwijs. Als schipper op de PH-110 en daarvoor op het Nederlandse Wironspan, constateerde hij bij jonge vissers vaak een gebrek aan praktijkkennis. Na beëindiging van zijn loopbaan op zee is hij zich op vrijwillige basis gaan inzetten voor het visserijonderwijs in zijn woonplaats. Sinds bijna een jaar ondersteunt hij 20 uur per week de visserijschool in Katwijk. ‘Er zijn enkele onderdelen die heel belangrijk zijn om onder de knie te krijgen en waar een schipper aan boord veel waarde aan hecht. Breien en boeten zijn eigenlijk een must, maar ook kennis over de verschillende vangstmethoden mag niet worden onderschat. Zeker niet in deze tijd. De aanvoersector is op dat gebied volop in beweging’, benadrukt Kuyt. ‘Het nieuwe lesboek Visserijkunde is een uitstekende leidraad om al die basis-elementen mee te nemen. Daar heeft de leerling veel baat bij.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer