In de jaren ‘70 en begin jaren ’80 van de vorige eeuw zijn tientallen Hollandse boomkorkotters verkocht aan Britse schippers. Zij zagen nog wel heil in de verouderde maar doorgaans zeer goed onderhouden bokkers. Sinds de recente vernieuwingen in het havengebied begint de belangstelling voor wat er in Nederland gebeurt weer toe te nemen. Zo nu en dan ‘verhuist’ er weer een kotter van Nederland naar Brixham en willen de reders ook alles weten over de elektrische pulsvisserij. Het optimisme houdt Brixham op de been, want net als in Nederland kampen ook de Britse bokkers met dure gasolie.
RFS-label
Anno 2011 varen er nog steeds vaartuigen vanuit Brixham met een Nederlands uiterlijk. De 28,65 meter lange boomkorkotter BM-264 Our Zoe Anne werd in 1968 bij scheepswerf Van der Molen in Zaandam gebouwd en heeft in de loop der jaren verschillende verbouwingen en moderniseringen ondergaan. De kotter doet elk jaar trouw mee aan de Brixham Trawler Race en de schipper heeft zich vorig jaar bovendien aangemeld voor het Responsible Fishing Scheme (RFS). De aanvraag voor dit label heeft geleid tot een pre-audit, die vooraf gaat aan een nog uit te voeren complete audit. Als de het vaartuig en de bemanning die doorstaan, volgt het RSF-label. In totaal hebben zo’n 582 vissersvaartuigen in Engeland, Schotland en Ierland zich aangemeld voor het RFS. Op de lijst komen ook 13 vissersvaartuigen voor die eigendom zijn van bedrijven op Urk, maar onder Britse vlag varen.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?