Dieptepunt visafslag Urk achter de rug

Met de grootste vloot en de hoogste omzet blijft Urk toonaangevend in Nederland. Zelfs na inkrimping van het vlootbestand en een fikse daling in omzet. Optimisme is de drijfveer. ‘Als je bij de pakken neerzit, dan loop je kans af te glijden. We hebben hier een supermoderne visafslag en ondanks alle dreigingen doet de vloot er alles aan om door middel van innovaties de zaak gezond te houden’, zegt marketingmanager Barend Hakvoort van Visafslag Urk. De visafslag heeft het diepste dal achter zich gelaten en dat is opmerkelijk want de crisis is nog lang niet voorbij.

visafslag

Door W.M. den Heijer
Hakvoort begon in 1978 als vissorteerder, kwam daarna bij de gemeente terecht, was tien jaar veilingmeester op de afslag en is inmiddels meer dan 15 jaar actief als contactpersoon.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Dieptepunt visafslag Urk achter de rug | Schuttevaer.nl

Dieptepunt visafslag Urk achter de rug

Met de grootste vloot en de hoogste omzet blijft Urk toonaangevend in Nederland. Zelfs na inkrimping van het vlootbestand en een fikse daling in omzet. Optimisme is de drijfveer. ‘Als je bij de pakken neerzit, dan loop je kans af te glijden. We hebben hier een supermoderne visafslag en ondanks alle dreigingen doet de vloot er alles aan om door middel van innovaties de zaak gezond te houden’, zegt marketingmanager Barend Hakvoort van Visafslag Urk. De visafslag heeft het diepste dal achter zich gelaten en dat is opmerkelijk want de crisis is nog lang niet voorbij.

visafslag

Door

W.M. den Heijer

Hakvoort begon in 1978 als vissorteerder, kwam daarna bij de gemeente terecht, was tien jaar veilingmeester op de afslag en is inmiddels meer dan 15 jaar actief als contactpersoon.

  • Optimisme bij marketingmanager Barend Hakvoort

Hakvoort onderhoudt de contacten met de aanvoerders en handelaren. Hij krijgt informatie van de aanvoerders en zorgt ervoor dat de handel wordt geïnformeerd. Hij is een soort intermediair, maar steekt ook energie in het aantrekken van potentiële aanvoerders uit het buitenland. Na 30 jaar in de visserijwereld te hebben rondgelopen fungeert hij als een spin in het web. Hij heeft dan ook genoeg te melden. Hakvoort: ‘We hebben jarenlang groei doorgemaakt, maar de laatste twee saneringsronden sloegen in als een bom. Wij merkten dat gelijk. Na de laatste saneringsronde, zo’n drie jaar geleden, slonk de hoeveelheid aangevoerde vis en daarmee ook de omzet gestaag. Echter dit jaar zijn de vangsten gigantisch goed en hebben we ten opzichte van vorig jaar liefst 2 miljoen kilo méér vis aangeboden gekregen. Daar komt bij dat ik in al die jaren nog nooit zulke mooie dikke schol heb gezien. De mannen gaan maandag naar zee en liggen donderdagavond alweer binnen met vangsten van 20 tot 30 ton schol. Visstandtechnisch gezien maak ik me geen zorgen. Er is geen sprake van overbevissing, de bestanden herstellen opvallend. We hebben het dieptepunt gehad en ik zie het rooskleurig in. Nu maar hopen dat ook de prijzen niet achterblijven. Wat dat betreft vind ik het een goede zaak dat straks op de visserijbeurs ook het product vis een plekje krijgt. Promotie van schol is van belang om terrein terug te winnen en aangezien er geen specifieke visserijbeurs is, is dit een uitstekende gelegenheid om mee te liften. Dat de beurs op Urk plaatsheeft is niet meer dan vanzelfsprekend. Je moet dicht bij de doelgroep blijven en hier op Urk heb je producenten en verwerkers. Wij staan zelf niet op de beurs, want op donderdag en vrijdag hebben wij het veel te druk en kunnen we een stand niet bemannen. Maar tussendoor ga ik wel een kijkje nemen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer