Niet vissen en toch volle ruimen

De bemanning van de SCH-303 Ariadne van rederij W. van der Zwan & Zonen heeft een enerverend jaar achter de rug. Normaal maken de vriestrawlers hun maandelijkse visreizen, maar de SCH-303 heeft het afgelopen jaar ook haar ruimen weten te vullen zonder te vissen. In een haven op een van de eilanden van de Faeröer heeft de trawler eind augustus en begin september drie weken voor de kant gelegen.

De twee Scheveningse opvarenden Richard Toet en André Spaans varen sinds begin dit jaar op de SCH-303. Richard: ‘Ik vaar nu al bijna vijftien jaar en heb daaraan voorafgaand eerst bij Rokerij en Zuurderij Roeleveld gewerkt, toen in de visafslag en daarna in de losploeg. Ruim vijf jaar heb ik op de SCH-6 gevaren, maar na de verbouwing zijn wij overgeplaatst naar de SCH-303. Jammer, want de SCH-6 is nu een prachtig schip. Maar ja, aan de andere kant hebben we dit jaar met de Ariadne behoorlijk wat afwisseling gehad en dat is ook wel leuk.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Niet vissen en toch volle ruimen | Schuttevaer.nl

Niet vissen en toch volle ruimen

De bemanning van de SCH-303 Ariadne van rederij W. van der Zwan & Zonen heeft een enerverend jaar achter de rug. Normaal maken de vriestrawlers hun maandelijkse visreizen, maar de SCH-303 heeft het afgelopen jaar ook haar ruimen weten te vullen zonder te vissen. In een haven op een van de eilanden van de Faeröer heeft de trawler eind augustus en begin september drie weken voor de kant gelegen.

De twee Scheveningse opvarenden Richard Toet en André Spaans varen sinds begin dit jaar op de SCH-303. Richard: ‘Ik vaar nu al bijna vijftien jaar en heb daaraan voorafgaand eerst bij Rokerij en Zuurderij Roeleveld gewerkt, toen in de visafslag en daarna in de losploeg. Ruim vijf jaar heb ik op de SCH-6 gevaren, maar na de verbouwing zijn wij overgeplaatst naar de SCH-303. Jammer, want de SCH-6 is nu een prachtig schip. Maar ja, aan de andere kant hebben we dit jaar met de Ariadne behoorlijk wat afwisseling gehad en dat is ook wel leuk.’

  • Denemarken chartert SCH-303 voor experiment

Zijn maat André Spaans bevestigt dat. ‘In het voorjaar zijn we gecharterd door Denemarken om experimenteel op zandspiering te vissen. De zandspiering werd ingevroren en was bedoeld voor menselijke consumptie. Die lading hebben we in Nederland gelost. Na deze reis pakten de draad weer op, maar eind augustus kwam er opnieuw verandering, toen stoomden we vanuit IJmuiden naar de Faeröer om te gaan klondyken. Dat is in geen jaren meer gedaan door de Nederlandse vriestrawlervloot’, zegt Spaans. Bij klondyken ligt de vriestrawler voor anker in een baai of gewoon afgemeerd aan de kade en lokale vissersvaartuigen bevoorraden de trawler met vis. In dit geval silversmelt. De bemanning doet vervolgens hetzelfde werk als op zee; sorteren en invriezen. Het enige voordeel is, dat ze niet worden geplaagd door een hevig stampend schip. Toet: ‘Het is ruim twee dagen stomen naar de geïsoleerde eilandengroep. En ik moet toegeven, het was lekker stil. Per dag konden we ongeveer 6100 pakken invriezen en dat bij een ploegendienst van vier uur op en vier uur af. In het weekend was er geen aanvoer en konden we de wal op. Maar er viel niet veel te beleven. Een paar huizen en een kruidenier, dan had je het wel gehad. Wat een gat.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer