Kottervissers moeten niet alleen investeren op zee

Visserijondernemers moeten voor een gezonde bedrijfsvoering alleen kijken naar duurzaamheid en kostenverlaging op zee, maar moeten vooral ook investeren in verbetering van de relaties op de wal. Dat blijkt uit een onderzoek onder ondernemers van het LEI.

De Nederlandse vissers hebben bij hun bedrijfsvoering te kampen met lage visprijzen en grillige olieprijzen. Daarnaast zijn er steeds meer claims voor natuur en milieu en wordt een nog steeds toenemende hoeveelheid kweekvis geïmporteerd. In dat kader hebben 150 ondernemers in de kottervisserij – ruim de helft van het totaal – dit jaar een businessplan gemaakt. Het project is uitgevoerd in samenwerking met LEI Wageningen UR en met accountants en adviseurs. Dat wet- en regelgeving een struikelblok zijn voor innovaties wekt geen verbazing. De constatering van de deelnemers, dat zij maar weinig communiceren met klanten, met de handel, met milieuorganisaties en met elkaar is echter wel nieuw.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Kottervissers moeten niet alleen investeren op zee | Schuttevaer.nl

Kottervissers moeten niet alleen investeren op zee

Visserijondernemers moeten voor een gezonde bedrijfsvoering alleen kijken naar duurzaamheid en kostenverlaging op zee, maar moeten vooral ook investeren in verbetering van de relaties op de wal. Dat blijkt uit een onderzoek onder ondernemers van het LEI.

De Nederlandse vissers hebben bij hun bedrijfsvoering te kampen met lage visprijzen en grillige olieprijzen. Daarnaast zijn er steeds meer claims voor natuur en milieu en wordt een nog steeds toenemende hoeveelheid kweekvis geïmporteerd. In dat kader hebben 150 ondernemers in de kottervisserij – ruim de helft van het totaal – dit jaar een businessplan gemaakt. Het project is uitgevoerd in samenwerking met LEI Wageningen UR en met accountants en adviseurs. Dat wet- en regelgeving een struikelblok zijn voor innovaties wekt geen verbazing. De constatering van de deelnemers, dat zij maar weinig communiceren met klanten, met de handel, met milieuorganisaties en met elkaar is echter wel nieuw.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer