Hoeveel reders uiteindelijk bereid zullen zijn hun schip te saneren en tegen welke voorwaarden is nog niet bekend. Feit is wel dat de uiteindelijke beslissing om te saneren voor 30 juni moet zijn genomen. Het definitief uit de vaart nemen van de schepen zal dan al dit jaar kunnen plaatshebben. De Dienst voor de Zeevisserij verwacht dat negen grote boomkorkotters aan het Belgische vlootbestand zullen worden onttrokken. De Vlaamse overheid wil samen met het Europees Visserijfonds reders financieel ondersteunen die willen investeren in alternatieve visserijmethoden en zuiniger motoren. In dat kader past ook de capaciteitsvermindering van vooral de boomkorvloot. In tegenstelling tot Nederland, waar de omschakeling van de boomkorvisserij naar duurzamer visserijmethoden sneller gaat, bestaat het overgrote deel van de Belgische vissersvloot nog uit specifieke boomkorkotters die dan ook het hele jaar de boomkorvisserij beoefenen. Van de honderd schepen die de Belgische vloot momenteel telt, zijn er circa negentig geregistreerd als boomkorkotter, waarvan ongeveer de helft kan worden bestempeld als groot tot zeer groot. De meeste hebben Zeebrugge als thuishaven, gevolgd door Oostende en Blankenberge. (BP)
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?