In de containermarkt viel op dat zowel het binnenlandse vervoer als het transport naar bestemmingen langs de Beneden- en Midden-Rijn sterk toenam. Er werden ook meer reizen gemaakt: van 620 naar 650 reizen in de afgelopen week. De volumes in de bouwsector daalden echter fors. Binnenlands werd maar 800.000 ton vervoerd. Het transport van agribulk bleef wel op een zeer hoog niveau. Er is vooral veel binnenlands aanbod. De import vanuit de Moezel en het Mittellandkanaal is de afgelopen week teruggelopen.
Tankvaart
Voor de tankvaart verschilden de ervaringen op de Rijn en ARA afgelopen week sterk. Op de Rijn was een kleine tariefstijging zichtbaar vanwege dalende waterstanden. Schepen die deze week worden genomineerd laden de komende dagen nog zo’n 1500-1600 ton voor de Boven-Rijn. Om de omzet van de schepen te handhaven worden dus hogere vrachten gevraagd. Een kanttekening hierbij is dat de markt donderdag en vrijdag behoorlijk rustig was vanwege de feestdagen in Duitsland en België.
In tegenstelling tot de Rijn is er in de ARA weinig veranderd aan de tarieven. Gedurende de week waren er wel wat fluctuaties in zowel de benzine als de diesel/gasolie-categorie, maar aan het eind was de prijs vergelijkbaar met de voorgaande week.
De oliemarkt is behoorlijk volatiel. De Brent olieprijs is momenteel circa $ 74 per vat, maar heeft dalingen en stijgingen van 6% vertoond gedurende de week. Dit was ook te zien in de prijs van gasolie, die is gestegen naar $ 680 per ton. Dit werd mede veroorzaakt door lagere import vanuit het Midden-Oosten, wat de komende weken ook effect kan hebben op de vervoermarkt.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?