In Bangladesh werden de hoogste prijzen betaald. Dat meldt GMS, een van de grootste opkopers van sloopschepen. In Turkije, waar de afgelopen tijd de schrootprijs rond de 240 dollar lag, wordt op dit moment 250 tot 265 dollar betaald.
Heel grote containerschepen en drijvende olie-opslag units (FSU’s) zijn het populairst bij de opkopers.
Oudere containerschepen en bulkcarriers worden nog in de vaart gehouden, vanwege de hoeveelheid goed betaald werk die er voor deze schepen is.
Bij FSU’s is een complicerende factor dat slopers deze ‘schoon’ aangeleverd willen krijgen. Wanneer ze buiten bedrijf worden gesteld bevatten ze vaak nog vele honderden tonnen ‘sludge’, met (smeer)olie vervuild water.
Lees ook:
NGO wil onderzoek doden Turkse sloopwerven
Reder krijgt zes maanden cel voor illegale export van sloopschip
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?