Schrootprijzen fors in de lift

De schrootprijzen voor sloopschepen op niet-Europees goedgekeurde sloopwerven en -stranden in Bangladesh, India en Pakistan zijn de laatste weken sterk gestegen. Ze gingen van 420 tot 450 dollar per ton naar bijna 500 dollar.

Een sloopstrand in Bangladesh. (Foto Wikipedia)
Een sloopstrand in Bangladesh. (Foto Wikipedia)

In Bangladesh werden de hoogste prijzen betaald. Dat meldt GMS, een van de grootste opkopers van sloopschepen. In Turkije, waar de afgelopen tijd de schrootprijs rond de 240 dollar lag, wordt op dit moment 250 tot 265 dollar betaald.

Heel grote containerschepen en drijvende olie-opslag units (FSU’s) zijn het populairst bij de opkopers.

Oudere containerschepen en bulkcarriers worden nog in de vaart gehouden, vanwege de hoeveelheid goed betaald werk die er voor deze schepen is.

Bij FSU’s is een complicerende factor dat slopers deze ‘schoon’ aangeleverd willen krijgen. Wanneer ze buiten bedrijf worden gesteld bevatten ze vaak nog vele honderden tonnen ‘sludge’, met (smeer)olie vervuild water.

Lees ook:

NGO wil onderzoek doden Turkse sloopwerven 

Reder krijgt zes maanden cel voor illegale export van sloopschip

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Schrootprijzen fors in de lift | Schuttevaer.nl

Schrootprijzen fors in de lift

De schrootprijzen voor sloopschepen op niet-Europees goedgekeurde sloopwerven en -stranden in Bangladesh, India en Pakistan zijn de laatste weken sterk gestegen. Ze gingen van 420 tot 450 dollar per ton naar bijna 500 dollar.

Een sloopstrand in Bangladesh. (Foto Wikipedia)
Een sloopstrand in Bangladesh. (Foto Wikipedia)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer