Fors hogere vracht voor olie naar Zwitserland

Oliehandelaren hebben er de afgelopen weken alles aan gedaan om de minimale voorraden in Zwitserland aan te vullen. Ondanks de problemen met een dalende waterstand en de beperkte beschikbaarheid van schepen door het incident bij Odfjell in Rotterdam slaagden ze er in juni nog in de aanvoer met 50% te verhogen ten opzichten van die in mei. Daar moest wel een forse prijs voor worden betaald doordat niet meer met volle schepen kon worden gevaren.

Terwijl in juni de pegel bij Kaub daalde van 305 op 18 juni naar 128 op 4 juli steeg de vrachtprijs per ton van 15,50 naar 29 euro. Operations manager Lars van Wageningen van marktonderzoeksbureau PJK International in Breda: ‘Terwijl ongeveer een maand geleden nog 2000 ton kon worden geladen, daalde dat als gevolg van de krimpende waterstand tot 1200 à 1300. Dus zijn er meer schepen nodig om dezelfde hoeveelheid lading te vervoeren. In Zwitserland lagen de voorraden op een bijzonder laag peil, dus ze moeten wel wat. Voor Duitsland gold dat in mindere mate. Daar was meer voorraad en wordt verder meer gebruik gemaakt van lokale raffinaderijen, terwijl Zwitserland de olie uit het ARA gebied haalt.’
Van Wageningen bericht in de Schuttevaer-rubriek Aan de Reis wekelijks over vrachtprijsontwikkelingen in de tankvaartmarkt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Fors hogere vracht voor olie naar Zwitserland | Schuttevaer.nl

Fors hogere vracht voor olie naar Zwitserland

Oliehandelaren hebben er de afgelopen weken alles aan gedaan om de minimale voorraden in Zwitserland aan te vullen. Ondanks de problemen met een dalende waterstand en de beperkte beschikbaarheid van schepen door het incident bij Odfjell in Rotterdam slaagden ze er in juni nog in de aanvoer met 50% te verhogen ten opzichten van die in mei. Daar moest wel een forse prijs voor worden betaald doordat niet meer met volle schepen kon worden gevaren.

Terwijl in juni de pegel bij Kaub daalde van 305 op 18 juni naar 128 op 4 juli steeg de vrachtprijs per ton van 15,50 naar 29 euro. Operations manager Lars van Wageningen van marktonderzoeksbureau PJK International in Breda: ‘Terwijl ongeveer een maand geleden nog 2000 ton kon worden geladen, daalde dat als gevolg van de krimpende waterstand tot 1200 à 1300. Dus zijn er meer schepen nodig om dezelfde hoeveelheid lading te vervoeren. In Zwitserland lagen de voorraden op een bijzonder laag peil, dus ze moeten wel wat. Voor Duitsland gold dat in mindere mate. Daar was meer voorraad en wordt verder meer gebruik gemaakt van lokale raffinaderijen, terwijl Zwitserland de olie uit het ARA gebied haalt.’
Van Wageningen bericht in de Schuttevaer-rubriek Aan de Reis wekelijks over vrachtprijsontwikkelingen in de tankvaartmarkt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer