‘Bevrachters moeten klant wijzen op duurzaamheid’

Verladers willen niet betalen voor een duurzaam schip, horen we vaak. Maar krijgen verladers wel van hun bevrachter te horen dat de lading op een groene manier wordt vervoerd? Dat is niet altijd het geval, zo blijkt uit het betoog van binnenvaartondernemer Jacob Verdonk van het ms Anda (135 x 11,45 meter).

Binnenvaartondernemer Verdonk: verlader weet van niets

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Bevrachters moeten klant wijzen op duurzaamheid’ | Schuttevaer.nl

‘Bevrachters moeten klant wijzen op duurzaamheid’

Verladers willen niet betalen voor een duurzaam schip, horen we vaak. Maar krijgen verladers wel van hun bevrachter te horen dat de lading op een groene manier wordt vervoerd? Dat is niet altijd het geval, zo blijkt uit het betoog van binnenvaartondernemer Jacob Verdonk van het ms Anda (135 x 11,45 meter).

  • Binnenvaartondernemer Verdonk: verlader weet van niets

Door Erik van Huizen
Verdonk deed zijn verhaal in de Tweede Kamer voor de tweede keer in ruim een jaar. Hij bewijst met zijn Anda uit 2009 dat technieken om de binnenvaart te verduurzamen beschikbaar zijn. Zo werd de Anda acht jaar geleden al uitgerust met een roetfilter en katalysator achter de hoofdmotor. Hierdoor werd de NOx-uitstoot met 90% verminderd en daalde de fijnstof-uitstoot met 97%, zodat het schip destijds al voldeed aan de EU Stage V-eisen. De uitstoot is volgens Verdonk vergelijkbaar met die van een klein bestelbusje.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer