De terminal komt op terreinen die werden overgenomen van Dow Chemicals en sluit via de kanaalkom aan op het Albertkanaal. Het wordt de achtste terminal waar BCTN actief is in België. Voor Gheys is het de tweede terminal, na de in 2007 geopende terminal in Mol, waar BCTN eveneens de dagelijkse leiding heeft.
Verdubbeling
De nieuwe terminal is straks vijf dagen per week van 07.00 uur tot 19.00 uur in bedrijf en moet de groei van de containeractiviteiten van Gheys gaan ondersteunen. Verwacht wordt, dat tegen 2020 een volume van meer dan 20.000 containers per jaar wordt bereikt. Dat zou ruim een verdubbeling zijn van het huidige volume. Op termijn wil het Belgische bedrijf, dat een capaciteit krijgt van 50.000 containers, ook volumes van derden gaan behandelen.
BCTN is sinds 1987 actief met een containerterminal in Nijmegen en voegt de nieuwe terminal toe aan zijn netwerk.
Van de weg
Gheys en BCTN willen met deze nieuwe terminal nog efficiënter en duurzamer samenwerken door sterker in te zetten op binnenvaart. ‘BCTN probeert zijn diensten zo duurzaam mogelijk uit te voeren’, zegt CEO Joop Mijland van BCTN. ‘Op termijn kunnen we 80.000 vrachtwagens per jaar van de weg halen.’ (JL)