Watertruck+ alleen voor modal shift of nieuwe ladingstromen

De nieuwe duwboten en -bakken van Watertruck+ gaan alleen varen met lading afkomstig van nieuwe ladingstromen of modal shift. De Europese Schippers Organisatie (ESO) heeft van de projectorganisatie hiermee de garantie gekregen dat Watertruck+ de markt niet gaat verstoren.

Watertruck+ alleen voor modal shift of nieuwe ladingstromen

‘Nieuwe duwboten en -bakken gaan markt niet verstoren’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Watertruck+ alleen voor modal shift of nieuwe ladingstromen | Schuttevaer.nl

Watertruck+ alleen voor modal shift of nieuwe ladingstromen

De nieuwe duwboten en -bakken van Watertruck+ gaan alleen varen met lading afkomstig van nieuwe ladingstromen of modal shift. De Europese Schippers Organisatie (ESO) heeft van de projectorganisatie hiermee de garantie gekregen dat Watertruck+ de markt niet gaat verstoren.

Watertruck+ alleen voor modal shift of nieuwe ladingstromen
  • ‘Nieuwe duwboten en -bakken gaan markt niet verstoren’

Door Erik van Huizen
Met Watertruck+ willen de Vlamingen het vrachtvervoer over kleine binnenwateren laten opleven. Daarvoor worden kleine bakken en duwboten gebouwd die de vracht van de kleine naar de grotere vaarwegen brengen, vanwaar het transport verder verloopt in grotere duwcombinaties. In de eerste proef van Watertruck worden drie duwboten en 34 bakken gebouwd. Er zijn drie baktypen (38,50 x 5,05 meter, 40 x 6,60 meter en 50 x 6,60 meter). In de toekomst moet het aantal bakken groeien naar 500. Daarmee moet drie miljoen ton lading worden vervoerd. Van de 23 miljoen euro aan ontwikkelingskosten van Watertruck+, draagt Europa 11,5 miljoen euro bij, deelnemende binnenvaartondernemingen 9 miljoen euro en de Vlaamse overheid stelt 2 miljoen euro beschikbaar voor administratieve ondersteuning van het project.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer