Veerhaven: transportband van 240 kilometer

Ze behoren tot de grootste spelers op de Rijn, en dat al jarenlang: de duwkonvooien van Veerhaven. Met vier of zes bakken bevoorraden ze dagelijks vanuit de Rotterdamse Dintelhaven de staalfabrieken van Thyssenkrupp in Duisburg-Schwelgern. De ultieme systeemvaart zou je het kunnen noemen, een beproefd concept van 50 jaar geleden dat nog steeds als een huis overeind staat.

Transportband van 240 kilometer

Veerhavenbemanningen weten precies wat hen te doen staat

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Veerhaven: transportband van 240 kilometer | Schuttevaer.nl

Veerhaven: transportband van 240 kilometer

Ze behoren tot de grootste spelers op de Rijn, en dat al jarenlang: de duwkonvooien van Veerhaven. Met vier of zes bakken bevoorraden ze dagelijks vanuit de Rotterdamse Dintelhaven de staalfabrieken van Thyssenkrupp in Duisburg-Schwelgern. De ultieme systeemvaart zou je het kunnen noemen, een beproefd concept van 50 jaar geleden dat nog steeds als een huis overeind staat.

Transportband van 240 kilometer
  • Veerhavenbemanningen weten precies wat hen te doen staat

  • Bemanningswissel gebeurt varend

  • ‘Ontwikkeling autonoom varen volg ik op de voet’

  • Vaste ploegen 14 dagen aan boord

  • Elke 48 uur terug in Rotterdam

Tekst en foto’s  Bart Oosterveld
Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van Thyssenkrupp Veerhaven BV vaart een aantal journalisten een ochtend mee op de Veerhaven X. De tocht begint in de Dintelhaven, waar bij de Ertsoverslag Europoort CV (EECV) zeeschepen grote hoeveelheden kolen en erts aanvoeren. Het gaat om circa 30 verschillende soorten ertsen (uit onder meer Brazilië en Canada) en 15 soorten kolen. In de Dintelhaven worden de bakken van Veerhaven door de walploeg op waterstand geladen en met de eigen havenduwboot Bison in formatie klaargelegd. De bemanning van de duwboot hoeft de bakken alleen nog maar aan te koppelen en kan op weg naar Duitsland.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer