Tweede Kamer wil proef Agora veilingsysteem

Als het aan de Tweede Kamer ligt, komt er een proef met het Agora-veilingsysteem. Vrijdag 24 februari werd een motie van die strekking aangenomen. De Algemeene Schippers Vereeniging (ASV), van wie het initiatief voor de motie afkomstig is, is er blij mee.

Tweede Kamer wil proef Agora-veilingsysteem

‘Binnenvaartmarkt is onvoldoende transparant’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Beste Piet,

    Je hebt me een voorbeeld gemaild van een schipper die in 2011 op VAART!Vrachtindicator iets anders heeft gemeld dan de feiten zoals ze jou bekend waren. Daarmee had je een geloofwaardig punt. Maar of de Vrachtindicator als geheel daarmee onbetrouwbaar is, laat ik graag aan het oordeel van de gebruikers over.

    Namens VAART!Vrachtindicator
    http://www.vrachtindicator.nl

    Geplaatst door: D. van der Meulen op
  • Beste Dirk,

    Ik had hier nog wel een reactie verwacht.
    Nu word mijn geloofwaardigheid in de midden gelaten.

    Groet,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Beste Dirk,

    Ik ga jou mailen, meer zeg ik hier op de site niet over.

    Groet,
    Piet

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Beste Piet Bennik,

    Je schrijft in een reactie:
    ‘De info die verstrekt word op vracht en vaart indicator is ook onbetrouwbaar, dit heb ikzelf mee gemaakt.’
    Hoho, maak dat even hard, dan hebben we er allemaal wat aan.
    Bij VAART!Vrachtindicator geldt sinds de oprichting in 2002 de regel dat wie twijfels heeft, een vrachtmelding kan laten checken. Enkel om de betrouwbaarheid van het systeem hoog te houden. Zo heb je met 700 deelnemers altijd 699 controleurs. Discretie verzekerd. We vragen van de meldende schipper een charter binnen drie dagen. Die wordt doorgaans per kerende mail gestuurd, zonder problemen of afwijkingen. En de sanctie – uitsluiting van verdere deelname – hebben we al die jaren hooguit 1 of 2 keer hoeven toe te passen. Praatjesmakers zorgen voor ‘nepmeldingen’, wie zeker van zijn zaak wil zijn laat een melding natrekken.
    Bevrachters hadden er lang een handje van VAART!Vrachtindicator af te doen als ‘leugenindicator’, tot ze zelf de mogelijkheid kregen ‘onbetrouwbare’ meldingen te laten natrekken. Uiteraard in alle discretie, zonder namen te noemen.
    De onafhankelijke ‘marktmeester’ bestaat dus al. Vrachtprijzen zijn een serieuze zaak, daarover mag geen enkele twijfel bestaan. Elke schipper / varend ondernemer mag het uitproberen op http://www.vrachtindicator.nl – vrijwillig, maar niet vrijblijvend want anonieme vrachtinformatie van collega’s krijg je alleen als je zelf ook vrachten meldt.

    Namens VAART!Vrachtindicator,
    Dirk van der Meulen

    Geplaatst door: D. van der Meulen op
  • Dus meneer A Gotze-Rohe die kan in een glazen bol kijken hoe dit systeem gaat werken?volgens ons is er nooit een proef geweest met veilen.Dit systeem is het idee van binnenvaartondernemers die elke reis een hoop gestoei met de bevrachter hebben om een fatsoenlijke tarief te krijgen.Denk u nou echt met u denergerende opmerking dat een schipper zo is dat deze onder het tarief gaat zitten van zijn buurman?
    En wie zeg dat de schippers terughoudend zijn ,er is alleen onwetendheid hoe het gaat werken.Schippers willen graag iets tastbaar ( het liefs in euros)

    Geplaatst door: Duo Welbekend op
  • Geachte heer Gotze-Rohen,

    Voorlopig zijn we blij met een pilot van twee jaar maar feitelijks zou het mooi zijn als het op termijn een Europese veilingsite zou worden tenslotte werken we op Europees nivo en zijn de prijzen belabberd ook op Europees nivo. De info die verstrekt word op vracht en vaart indicator is ook onbetrouwbaar, dit heb ikzelf mee gemaakt.
    U heeft wel gelijk in de zin dat schipper hun prijs niet graag aan anderen vertellen, maar dat is ook gelijk de achillespees van de binnenvaart, daarin heeft de regering gelijk meer samenwerking zou beter zijn. Het zal voor de binnenvaartondernemer en de makelaar in scheepsvrachten (bevrachter) een vorm van anders denken worden, uiteraard zal dat weerstand geven. Veel mensen raken uit hun ritme als er plots wat anders moet gebeuren. Wat betreft die grote verladers die nemen idd een makelaar in scheepsvrachten in dienst om van de papieren rompslomp af te zijn, maar risico blijven ze lopen net als nu en in het verleden. Hoeveel contracten zijn er niet naar beneden bij gesteld in het verleden en dat heeft niet geleid tot grote faillissementen, maar de schipper moest wel zijn tarief verlagen of anders ander werk zoeken, dus die was wederom de zwakste schakel. Dit soort acties voorkom je deels met het AGORA systeem. Ik denk trouwens dat er niemand wettelijk verplicht word, want dat mag niet het AGORA is geen verplicht systeem, maar de overheid kan het mogelijk maken om van het systeem gebruik te maken en eventueel in het kader van vergroening de verladers stimuleren gebruik te maken van het AGORA. Dus u had het b.v. ook kunnen opzetten. Vandaar dat ik schreef het is een geupdate Bargelink.

    Groet,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • In der daad worden op Bargelink geen prijzen genoemd en/of online onderhandelt. Het is ook de vraag, of dit dan wel zinvol is. In het begin van Bargelink hadden wij dat met een module voor veilingen. Maar dat wilde op lange termijn NIEMAND! Want het openbaare / transparante van een prijs word, kan snel tegenwerken. De een ondernemer vraagd (online voor allen zichtbaar) 5 Euro van A naar B. En voila – kan een andere dat voor 4,90 Euro. Als prijs-transparantie zoo zeer gevraagd is, waarom zijn dan toch relatief veel ondernemers terughoudend bij het gebruik van de Vaart!Vrachtindikator? Misschien, omdat vaak alleen van “de andere” transparantie verwacht werd, maar menzelf nogal terughoudend wil blijven?

    AGORA moet verladers de kans bieden te zien wat van hun vrachten bij de varend ondernemer aankomt. Prima idee. Allee: de meeste (zeker de grote) verladers willen niet rechtstreeks met een varend ondernemer een vervoerscontract afsluiten. Die willen een tussenperzoon (bevrachter) hebben, die hun de risiko’s afneemt. Dus te gloven, dat de binnenvaart zonder bevrachters kan is een beetje naïef. Op Bargelink zijn ook in 16 jaar sinds de start niet zo waanzinnig veel verladers aktief.

    En wat is dan met de verladers en bevrachters buiten Nederland? Moeten die in Duitsland, Frankrijk, Switzerland, Ostenrijk etc. dan ook wettelijk verplicht worden, met AGORA te werken?

    Ik ben altijd voor nieuwe ideen en ontwikkelingen. Maar een beetje realistisch te bijven lijkt me net zoo zinvol.

    Geplaatst door: A. Gotze-Rohen op
  • Niet alleen de ASV zou moeten juichen bij het idee, maar de gehele binnenvaart!!! Eindelijk hebben we misschien resultaat met onze jaren lange lobby van ( Sunniva Fluitsma) ASV om echte markttransparantie te bewerkstelligen.

    Ik moet er wel om lachen, als ik lees hoe bekrompen de reactie is van het CBRB, zeker al meer dan een jaar niet buiten de deur geweest, en dat je nog steeds in de veronderstelling bent dat het AGORA een oud beurssysteem gaat worden. Het is zoals Duo Welbekend al zegt, de naam zegt al genoeg die kwam overigens ook gelijk naar voren tijdens de gesprekken met dhr Theologitis van de Europese Commissie . ‘AGORA’ is op zijn Grieks veilinghuis wel toepasselijk. Europees is het ook mogelijk om geld hiervoor vrij te krijgen. Het plan behelst heel veel voordelen voor de verlader en de binnenvaart ondernemer die met zijn toekomst bezig is. Het is digitaal en overal in Europa te gebruiken, en het is vooral transparant. De binnenvaart zal als coöperatie het veilinghuis uiteindelijk moeten gaan beheren als onafhankelijke veilingmeester, dus hier is de door de regering o zo gewenste samenwerking. Bovendien zal het ook een tot een flinke reductie van leeg varen, dit is dus pure winst voor het reduceren van uitstoot.

    Tja, wederom de BLN die twijfelt, natuurlijk twijfelen die, want nu komt de ware aard van de BLN naar boven. Het is een branche organisatie en niet een organisatie die alleen opkomt voor de binnenvaart ondernemer, maar die hebben ook nog de belangen van de bevrachters te behartigen, die zijn namelijk ook lid. Dus we hebben een branche organisatie die geen kleur kan bekennen, er is dus niets over van het al oude ONS en CBOB gedachte gang van de binnenvaart ondernemers. Maar daar was ik allang achter. Ook binnen de ESO durfde ze niet aan te schuiven, toen de ASV delegatie (Sunniva en Piet) waren uitgenodigd om uitleg te geven over het AGORA systeem, terwijl de andere landen het wel interessant vonden.

    De verladers reageerde tenminste eerlijk en neutraal, die zien wel mogelijkheden en kansen, dus aan wie gaat het nu liggen? Ik hoop toch niet aan de binnenvaart ondernemers.

    Wat betreft de overheid die moet kansen bieden om zo’n systeem op poten te zetten waarna de Coöperatie AGORA het dan overneemt. En de binnenvaart ondernemers die lid zijn van AGORA werken samen om het systeem te toetsen op onafhankelijkheid.

    Dan hebben we nog een partij, die zullen een andere rol krijgen in dit geheel.

    Mijnheer Gotze, U weet wel beter. Uw site bestaat allang en er is wel transparantie wat vraag en aanbod betreft, maar geen transparantie tussen verladersprijs en uiteindelijke vrachtprijs. Maar in uw situatie zou ik ook zo gereageerd hebben, zie dit maar als een verbeterde versie van uw site met echt álle vrijheden tot zelfs de vorming van de prijs, die direct tot stand komt waar verlader en transporteur de echte transport prijs zien. Enne, de ACM ziet ook geen bezwaar om dit op te starten.
    Dus we gaan nog een stapje verder en dat moet ook we moeten blijven innoveren toch?

    Mocht het nog steeds onduidelijk zijn? De ASV staat 9 t/m 11 mei weer in Gorinchem met een heel team op de beurs. Daar geven we graag uitleg over het AGORA -veilingsysteem.

    Goede vaart gewenst.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Bargelink geef nu 16 jaar transparantie zeg u,maar waarom blijven de binnenvaartondernemers dan nog afhankelijk van een onderhandelingspartner.Die dus nog steeds met een telefoontje naar de klant/verlader moet bellen?Waarom kan de klant/verlader dan niet digitaal met de onderhandelingspartner meelezen wat de binnenvaartondernemer bied?

    Geplaatst door: Duo Welbekend op
  • Bargelink is geen transparant systeem , de prijs kan de verlader/klant niet zien.
    Het is alleen transparant met aanbieding scheepsruimte en de aangeboden reizen .

    Geplaatst door: Duo Welbekend op
  • Interessant allemaal. Zeker omdat transparantie al sinds 16 jaar is gegeven door Bargelink.com. Op Bargelink wisselen als sinds 2001 varend ondernemer, bevrachters, expediteurs en rederijen informatie over transporten en beschikbare schepen in geheel Europa uit. Op Bargelink staan 3.328 binnenschepen met een totaal laadvermogen van 6.283.413 to ingeschreven. Verleden jaar werden op Bargelink 6.036.935 to goederen aangeboden voor transport per binnenschip. (In 2015 waren het zelfs 7,7 miljoen ton!) Bargelink is al jaren een substantieel onderdeel van de Europese binnenvaart markt.

    Bargelink is een marktplaats, die door zijn neutraliteit ook de wet- en regelgeving omtrent de vrije handel en de liberalisering in de vrachtenmarkt invult. Een veilingssysteem voor vracht (zoals AGORA) lijkt me hier geen oplossing. Simpel omdat hierdoor weer koers word gezet naar een gemanipuleerde vrachtverdeling, wardoor de systematiek van vraag en aanbod worden uitgeschakelt. Is dat echt wenselijk? Met Bargelink worden vrijheid van de markt ÉN transparantie gewaarborgd. En ook de (te recht) geprezen samenwerking word door Bargelink gesteund en bevordert.

    Geplaatst door: A. Gotze-Rohen op
  • Wat een angst van CBRB om te zeggen dat AGORA het oude beurssysteem is.
    Als u het goed lees is het AGORA een veilingsysteem,dus gelijkheid van onderhandelen .Als de schipper zijn tarief bied dan is de verlader nog niet verplicht om deze gelijk te betalen ,daarvoor heet het veilen.
    Wat mij tegenval dat BLN het AGORA helemaal niet als een systeem ziet om leegvaart tegen te gaan,normaal heeft BLN altijd de mond van vol over vergroening.
    Als er minder leegvaart is ,dan is er ook hoop brandstofbesparing en de uitstoot van uitlaatgassen worden minder.
    Door brandstofbesparing blijf er meer winst over waardoor de winst naar de binnenvaartondernemer gaat zodat deze beter kan innoveren.
    En het is een heel mooi digitaal systeem ,dat was toch de bedoeling ? Nu wordt alles telefonisch nog afgehandeld wat heel ouderwets is.

    Geplaatst door: Duo Welbekend op

Reageer

Tweede Kamer wil proef Agora veilingsysteem | Schuttevaer.nl

Tweede Kamer wil proef Agora veilingsysteem

Als het aan de Tweede Kamer ligt, komt er een proef met het Agora-veilingsysteem. Vrijdag 24 februari werd een motie van die strekking aangenomen. De Algemeene Schippers Vereeniging (ASV), van wie het initiatief voor de motie afkomstig is, is er blij mee.

Tweede Kamer wil proef Agora-veilingsysteem
  • ‘Binnenvaartmarkt is onvoldoende transparant’

  • Alleen ASV juicht bij het idee

Door Marja de Vet
Indieners waren de Kamerleden Eric Smaling (SP) en Lutz Jacobi (PvdA). Zij stellen in de motie dat de spotmarkt in de binnenvaart onvoldoende transparant is, met als gevolg dat er te vaak onder de kostprijs wordt vervoerd en de vergroening van de sector niet tot stand komt. ‘Markttransparantie is een stap om de spotmarkt te verbeteren, waarbij het veilingsysteem Agora een doelmatige oplossing kan zijn.’
Een meerderheid in de Tweede Kamer kon daarin meegaan en verzoekt de regering om ‘de binnenvaartsector te ondersteunen met het opstarten van een pilot van Agora voor de duur van twee jaar’. Het veilingsysteem richt zich specifiek op de spotmarkt. In de motie is een onafhankelijke marktmeester voorzien en de resultaten worden gemonitord. De Tweede Kamer wil halfjaarlijks worden geïnformeerd over de ontwikkelingen rondom de proef.
De motie kreeg steun van PvdA, SP, CDA, PVV, ChristenUnie, GroenLinks, Groep Kuzu/Öztürk, en de éénmansfracties van Monasch, Houwers en Klein, samen goed voor 91 van de 150 zetels.
Het ministerie liet maandag desgevraagd weten dat het de motie handen en voeten gaat geven. ‘De minister voert 99% van de moties uit en hoe ze dat gaat doen, dat laat ze de Kamer weten. Maar ze zou ook kunnen besluiten de motie niet uit te voeren, dat recht heeft een minister.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Beste Piet,

    Je hebt me een voorbeeld gemaild van een schipper die in 2011 op VAART!Vrachtindicator iets anders heeft gemeld dan de feiten zoals ze jou bekend waren. Daarmee had je een geloofwaardig punt. Maar of de Vrachtindicator als geheel daarmee onbetrouwbaar is, laat ik graag aan het oordeel van de gebruikers over.

    Namens VAART!Vrachtindicator
    http://www.vrachtindicator.nl

    Geplaatst door: D. van der Meulen op
  • Beste Dirk,

    Ik had hier nog wel een reactie verwacht.
    Nu word mijn geloofwaardigheid in de midden gelaten.

    Groet,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Beste Dirk,

    Ik ga jou mailen, meer zeg ik hier op de site niet over.

    Groet,
    Piet

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Beste Piet Bennik,

    Je schrijft in een reactie:
    ‘De info die verstrekt word op vracht en vaart indicator is ook onbetrouwbaar, dit heb ikzelf mee gemaakt.’
    Hoho, maak dat even hard, dan hebben we er allemaal wat aan.
    Bij VAART!Vrachtindicator geldt sinds de oprichting in 2002 de regel dat wie twijfels heeft, een vrachtmelding kan laten checken. Enkel om de betrouwbaarheid van het systeem hoog te houden. Zo heb je met 700 deelnemers altijd 699 controleurs. Discretie verzekerd. We vragen van de meldende schipper een charter binnen drie dagen. Die wordt doorgaans per kerende mail gestuurd, zonder problemen of afwijkingen. En de sanctie – uitsluiting van verdere deelname – hebben we al die jaren hooguit 1 of 2 keer hoeven toe te passen. Praatjesmakers zorgen voor ‘nepmeldingen’, wie zeker van zijn zaak wil zijn laat een melding natrekken.
    Bevrachters hadden er lang een handje van VAART!Vrachtindicator af te doen als ‘leugenindicator’, tot ze zelf de mogelijkheid kregen ‘onbetrouwbare’ meldingen te laten natrekken. Uiteraard in alle discretie, zonder namen te noemen.
    De onafhankelijke ‘marktmeester’ bestaat dus al. Vrachtprijzen zijn een serieuze zaak, daarover mag geen enkele twijfel bestaan. Elke schipper / varend ondernemer mag het uitproberen op http://www.vrachtindicator.nl – vrijwillig, maar niet vrijblijvend want anonieme vrachtinformatie van collega’s krijg je alleen als je zelf ook vrachten meldt.

    Namens VAART!Vrachtindicator,
    Dirk van der Meulen

    Geplaatst door: D. van der Meulen op
  • Dus meneer A Gotze-Rohe die kan in een glazen bol kijken hoe dit systeem gaat werken?volgens ons is er nooit een proef geweest met veilen.Dit systeem is het idee van binnenvaartondernemers die elke reis een hoop gestoei met de bevrachter hebben om een fatsoenlijke tarief te krijgen.Denk u nou echt met u denergerende opmerking dat een schipper zo is dat deze onder het tarief gaat zitten van zijn buurman?
    En wie zeg dat de schippers terughoudend zijn ,er is alleen onwetendheid hoe het gaat werken.Schippers willen graag iets tastbaar ( het liefs in euros)

    Geplaatst door: Duo Welbekend op
  • Geachte heer Gotze-Rohen,

    Voorlopig zijn we blij met een pilot van twee jaar maar feitelijks zou het mooi zijn als het op termijn een Europese veilingsite zou worden tenslotte werken we op Europees nivo en zijn de prijzen belabberd ook op Europees nivo. De info die verstrekt word op vracht en vaart indicator is ook onbetrouwbaar, dit heb ikzelf mee gemaakt.
    U heeft wel gelijk in de zin dat schipper hun prijs niet graag aan anderen vertellen, maar dat is ook gelijk de achillespees van de binnenvaart, daarin heeft de regering gelijk meer samenwerking zou beter zijn. Het zal voor de binnenvaartondernemer en de makelaar in scheepsvrachten (bevrachter) een vorm van anders denken worden, uiteraard zal dat weerstand geven. Veel mensen raken uit hun ritme als er plots wat anders moet gebeuren. Wat betreft die grote verladers die nemen idd een makelaar in scheepsvrachten in dienst om van de papieren rompslomp af te zijn, maar risico blijven ze lopen net als nu en in het verleden. Hoeveel contracten zijn er niet naar beneden bij gesteld in het verleden en dat heeft niet geleid tot grote faillissementen, maar de schipper moest wel zijn tarief verlagen of anders ander werk zoeken, dus die was wederom de zwakste schakel. Dit soort acties voorkom je deels met het AGORA systeem. Ik denk trouwens dat er niemand wettelijk verplicht word, want dat mag niet het AGORA is geen verplicht systeem, maar de overheid kan het mogelijk maken om van het systeem gebruik te maken en eventueel in het kader van vergroening de verladers stimuleren gebruik te maken van het AGORA. Dus u had het b.v. ook kunnen opzetten. Vandaar dat ik schreef het is een geupdate Bargelink.

    Groet,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • In der daad worden op Bargelink geen prijzen genoemd en/of online onderhandelt. Het is ook de vraag, of dit dan wel zinvol is. In het begin van Bargelink hadden wij dat met een module voor veilingen. Maar dat wilde op lange termijn NIEMAND! Want het openbaare / transparante van een prijs word, kan snel tegenwerken. De een ondernemer vraagd (online voor allen zichtbaar) 5 Euro van A naar B. En voila – kan een andere dat voor 4,90 Euro. Als prijs-transparantie zoo zeer gevraagd is, waarom zijn dan toch relatief veel ondernemers terughoudend bij het gebruik van de Vaart!Vrachtindikator? Misschien, omdat vaak alleen van “de andere” transparantie verwacht werd, maar menzelf nogal terughoudend wil blijven?

    AGORA moet verladers de kans bieden te zien wat van hun vrachten bij de varend ondernemer aankomt. Prima idee. Allee: de meeste (zeker de grote) verladers willen niet rechtstreeks met een varend ondernemer een vervoerscontract afsluiten. Die willen een tussenperzoon (bevrachter) hebben, die hun de risiko’s afneemt. Dus te gloven, dat de binnenvaart zonder bevrachters kan is een beetje naïef. Op Bargelink zijn ook in 16 jaar sinds de start niet zo waanzinnig veel verladers aktief.

    En wat is dan met de verladers en bevrachters buiten Nederland? Moeten die in Duitsland, Frankrijk, Switzerland, Ostenrijk etc. dan ook wettelijk verplicht worden, met AGORA te werken?

    Ik ben altijd voor nieuwe ideen en ontwikkelingen. Maar een beetje realistisch te bijven lijkt me net zoo zinvol.

    Geplaatst door: A. Gotze-Rohen op
  • Niet alleen de ASV zou moeten juichen bij het idee, maar de gehele binnenvaart!!! Eindelijk hebben we misschien resultaat met onze jaren lange lobby van ( Sunniva Fluitsma) ASV om echte markttransparantie te bewerkstelligen.

    Ik moet er wel om lachen, als ik lees hoe bekrompen de reactie is van het CBRB, zeker al meer dan een jaar niet buiten de deur geweest, en dat je nog steeds in de veronderstelling bent dat het AGORA een oud beurssysteem gaat worden. Het is zoals Duo Welbekend al zegt, de naam zegt al genoeg die kwam overigens ook gelijk naar voren tijdens de gesprekken met dhr Theologitis van de Europese Commissie . ‘AGORA’ is op zijn Grieks veilinghuis wel toepasselijk. Europees is het ook mogelijk om geld hiervoor vrij te krijgen. Het plan behelst heel veel voordelen voor de verlader en de binnenvaart ondernemer die met zijn toekomst bezig is. Het is digitaal en overal in Europa te gebruiken, en het is vooral transparant. De binnenvaart zal als coöperatie het veilinghuis uiteindelijk moeten gaan beheren als onafhankelijke veilingmeester, dus hier is de door de regering o zo gewenste samenwerking. Bovendien zal het ook een tot een flinke reductie van leeg varen, dit is dus pure winst voor het reduceren van uitstoot.

    Tja, wederom de BLN die twijfelt, natuurlijk twijfelen die, want nu komt de ware aard van de BLN naar boven. Het is een branche organisatie en niet een organisatie die alleen opkomt voor de binnenvaart ondernemer, maar die hebben ook nog de belangen van de bevrachters te behartigen, die zijn namelijk ook lid. Dus we hebben een branche organisatie die geen kleur kan bekennen, er is dus niets over van het al oude ONS en CBOB gedachte gang van de binnenvaart ondernemers. Maar daar was ik allang achter. Ook binnen de ESO durfde ze niet aan te schuiven, toen de ASV delegatie (Sunniva en Piet) waren uitgenodigd om uitleg te geven over het AGORA systeem, terwijl de andere landen het wel interessant vonden.

    De verladers reageerde tenminste eerlijk en neutraal, die zien wel mogelijkheden en kansen, dus aan wie gaat het nu liggen? Ik hoop toch niet aan de binnenvaart ondernemers.

    Wat betreft de overheid die moet kansen bieden om zo’n systeem op poten te zetten waarna de Coöperatie AGORA het dan overneemt. En de binnenvaart ondernemers die lid zijn van AGORA werken samen om het systeem te toetsen op onafhankelijkheid.

    Dan hebben we nog een partij, die zullen een andere rol krijgen in dit geheel.

    Mijnheer Gotze, U weet wel beter. Uw site bestaat allang en er is wel transparantie wat vraag en aanbod betreft, maar geen transparantie tussen verladersprijs en uiteindelijke vrachtprijs. Maar in uw situatie zou ik ook zo gereageerd hebben, zie dit maar als een verbeterde versie van uw site met echt álle vrijheden tot zelfs de vorming van de prijs, die direct tot stand komt waar verlader en transporteur de echte transport prijs zien. Enne, de ACM ziet ook geen bezwaar om dit op te starten.
    Dus we gaan nog een stapje verder en dat moet ook we moeten blijven innoveren toch?

    Mocht het nog steeds onduidelijk zijn? De ASV staat 9 t/m 11 mei weer in Gorinchem met een heel team op de beurs. Daar geven we graag uitleg over het AGORA -veilingsysteem.

    Goede vaart gewenst.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Bargelink geef nu 16 jaar transparantie zeg u,maar waarom blijven de binnenvaartondernemers dan nog afhankelijk van een onderhandelingspartner.Die dus nog steeds met een telefoontje naar de klant/verlader moet bellen?Waarom kan de klant/verlader dan niet digitaal met de onderhandelingspartner meelezen wat de binnenvaartondernemer bied?

    Geplaatst door: Duo Welbekend op
  • Bargelink is geen transparant systeem , de prijs kan de verlader/klant niet zien.
    Het is alleen transparant met aanbieding scheepsruimte en de aangeboden reizen .

    Geplaatst door: Duo Welbekend op
  • Interessant allemaal. Zeker omdat transparantie al sinds 16 jaar is gegeven door Bargelink.com. Op Bargelink wisselen als sinds 2001 varend ondernemer, bevrachters, expediteurs en rederijen informatie over transporten en beschikbare schepen in geheel Europa uit. Op Bargelink staan 3.328 binnenschepen met een totaal laadvermogen van 6.283.413 to ingeschreven. Verleden jaar werden op Bargelink 6.036.935 to goederen aangeboden voor transport per binnenschip. (In 2015 waren het zelfs 7,7 miljoen ton!) Bargelink is al jaren een substantieel onderdeel van de Europese binnenvaart markt.

    Bargelink is een marktplaats, die door zijn neutraliteit ook de wet- en regelgeving omtrent de vrije handel en de liberalisering in de vrachtenmarkt invult. Een veilingssysteem voor vracht (zoals AGORA) lijkt me hier geen oplossing. Simpel omdat hierdoor weer koers word gezet naar een gemanipuleerde vrachtverdeling, wardoor de systematiek van vraag en aanbod worden uitgeschakelt. Is dat echt wenselijk? Met Bargelink worden vrijheid van de markt ÉN transparantie gewaarborgd. En ook de (te recht) geprezen samenwerking word door Bargelink gesteund en bevordert.

    Geplaatst door: A. Gotze-Rohen op
  • Wat een angst van CBRB om te zeggen dat AGORA het oude beurssysteem is.
    Als u het goed lees is het AGORA een veilingsysteem,dus gelijkheid van onderhandelen .Als de schipper zijn tarief bied dan is de verlader nog niet verplicht om deze gelijk te betalen ,daarvoor heet het veilen.
    Wat mij tegenval dat BLN het AGORA helemaal niet als een systeem ziet om leegvaart tegen te gaan,normaal heeft BLN altijd de mond van vol over vergroening.
    Als er minder leegvaart is ,dan is er ook hoop brandstofbesparing en de uitstoot van uitlaatgassen worden minder.
    Door brandstofbesparing blijf er meer winst over waardoor de winst naar de binnenvaartondernemer gaat zodat deze beter kan innoveren.
    En het is een heel mooi digitaal systeem ,dat was toch de bedoeling ? Nu wordt alles telefonisch nog afgehandeld wat heel ouderwets is.

    Geplaatst door: Duo Welbekend op

Reageer