Het proefproject RAVEN (Remote-controlled and Autonomous Vessels for European and National Waters) heeft als doel het ombouwen van een bestaand schip om er een autonoom varend vaartuig van te maken. Onbemand varen is in Vlaanderen wettelijk nog verboden. Om het RAVEN-proefproject – aanvankelijk voorzien in 2020 – mogelijk te maken, moet de regelgeving nog worden aangepast.
Pukkelpop, van 17 tot 20 augustus, leunt logistiek nog sterker op de binnenvaart dan vorig jaar. Toen waren het 86 pallets met backstagemateriaal, nu voer een schip twaalf 20-voets containers en acht grote open flatrack-containers van Antwerpen naar Genk, dichtbij de Hasseltse festivalweide.
Positieve partnership
Na een succesvol experiment in 2015 breien Pukkelpop en Watersnelweg.be een vervolg aan hun logistieke samenwerking. ‘Dankzij de bewezen ecologische én economische voordelen slaan we voor de editie van 2016 opnieuw de handen in elkaar met de binnenvaart. Het is een positieve partnership die zal blijven groeien’, bevestigt Pukkelpop-organisator Chokri Mahassine.
De vernieuwde samenwerking past binnen de campagne ‘Wat kunnen we voor u verschepen?’ van Watersnelweg.be. Dat is een initiatief van Promotie Binnenvaart Vlaanderen vzw, nv De Scheepvaart, Waterwegen en Zeekanaal NV en het departement Mobiliteit en Openbare Werken. Doelstelling is om de Vlaming bewust te maken van de watersnelweg als kostenefficiënt, duurzaam en betrouwbaar goederentransportkanaal.
Vaste waarde
Vlaams minister Ben Weyts is alvast opgetogen dat de samenwerking tussen de binnenvaart en Pukkelpop wordt voortgezet en uitgebreid. ‘Via het water kan je snel en tegen een scherp tarief grote en kleine vrachten vervoeren zonder file’, zei Weyts bij aankomst van de Pukkelpop-containers. ‘Want niet enkel bedrijven, maar ook evenementenorganisatoren leggen zich nog maar al te vaak neer bij de file aan de voordeur, terwijl er aan de achterdeur een ware watersnelweg beschikbaar is.’ Hij vindt het dan ook belangrijke dat Pukkelpop als groene speler in de festivalwereld een voortrekkersrol inneemt wat het gebruik van de binnenvaart betreft.
CO²-arm traject
De Pukkelpop-containers en -flatracks werden 9 augustus via het Antwerpse overslagpunt Kaai 524 op het binnenvaartcontainerschip Sympharosa geladen. Vanuit de haven van Antwerpen reisden ze via het Albertkanaal naar Genk. Dagelijks varen vier schepen op dat traject heen en weer met ladingen van verschillende partners. Hierbij worden de linker- en rechteroever tegelijkertijd bediend om de transittijd zo kort mogelijk te houden.
De vracht van Pukkelpop kon dus moeiteloos geïntegreerd worden in de bestaande lijndienst, waarover het binnenschip zo’n tien uur doet. De containers werden de volgende ochtend gelost en voor de middag uitgeleverd om de lokale files te vermijden. De CO²-uitstoot van het transport ligt hierdoor bijna de helft lager dan wanneer het hele traject met de vrachtwagen zou afgelegd worden. (DvdM)